Flexator bygger nytt campus i Mark

Genom en mycket snabb byggprocess ska ett helt nytt studentboende stå klart till skolstarten 2015. Boendet består av 40 lägenheter i två plan. Att bygga ett hus på så kort tid är möjligt tack vare att man bygger huset industriellt i en fabrik.

Flexator har de senaste åren byggt flera studentboenden och nu är det dags för nästa projekt som ska byggas i Marks kommun. Boendet är ett korridorsboende vilket i detta fall innebär att man har ett eget rum med separat badrum. I de gemensamma utrymmena finner man kök, tvätt och umgängesytor.

Marks riksidrottsgymnasium i basket (RIG), som startade hösten 2014, är en av endast två skolor i hela Sverige med riksintag för basketspelare. Den andra ligger i Luleå. För att kunna erbjuda eleverna ett bra boende satsar Marks kommun också på ett campus med 40 lägenheter intill Kunskapens hus i Skene.

-För oss på Flexator är detta snabba arbetstempo vardag. Är man däremot van vid traditionella byggprojekt så kan det tempot till en början vara lite skrämmande. Man måste tänka på alla detaljer i ett mycket tidigt skede, säger Kristian Grimsbo som är marknadschef på Flexator. Men de flesta som genomfört en byggnation på detta sätt inser vid slutet hur mycket mer förutsägbart och säkrare projektet blir.

Kristian Grimsbo, Marknadschef Tel 0380-55 07 65 alt kristian.grimsbo@flexator.se

Flexator AB ingår i Nordic Modular Group AB som ägs av Inter IKEA investment AB och Kungsleden (publ).
Flexator AB är sedan 59 år en av Sveriges marknadsledande tillverkare inom modulbyggda verksamhetslokaler. Skolor, förskolor, kontor, hotell, vård- och gruppboende är en del av produktutbudet.