Flexator bygger ut – stor ökning av lageryta

Första spadtaget är gjort. Nu bygger Flexator i Anneberg en ny lagerhall och utökar produktionsytan med över 2 500 kvadratmeter.
– Nu kan vi frigöra nödvändiga ytor i fabriken, säger Mats Ekegren, produktionsteknisk chef på Flexator

Lagerhallen innebär en stor investering för Flexator. Men det är också en nödvändig satsning.
– Vi bygger för att kunna förvara och väderskydda färdigbyggda moduler så att de inte behöver stå ute i regn och rusk. Särskilt viktigt är det när det blir längre lagertider än planerat, exempelvis när ett bygglov blir uppskjutet. Normalt har vi lagrat emballerade moduler i några veckor, denna tid kan nu utökas betydligt längre så att kunderna kan får fram sina bygglov, säger Mats Ekegren.

Direkt efter semestern började markarbetet för den nya lagerhallen och under november ska bygget stå färdigt. Vilket innebär att Flexator då kommer att ha utökat sina produktionsytor vid anläggningen i Anneberg, från 11 000 till drygt 13 500 kvadratmeter vädersäkrad yta.
– Det är en stor ökning, som kommer att märkas. Jag vet inte när vi gjorde en sådan här byggnation senast. Vi kommer att kunna täcka 30 av våra största moduler i lagerhallen. Det gör att vi också har möjlighet att frigöra ytor i fabriken, säger Mats Ekegren.

Lagerhallen har även ett fyra meter tillhörande skärmtak, där Flexator kan lagra virke på ett väderskyddat sätt. Och Mats Ekegren är övertygad om att projektet kommer att lyfta företaget ytterligare.
– Det här är något vi har velat göra under lång tid. Nu känns det skönt att vi äntligen är i gång.

Mats Ekegren, Produkstekniskchef, Tel 0380-55 07 06 alt mats.ekegren@flexator.se

Flexator AB ingår i Nordic Modular Group AB som ägs av Nalka Invest AB.
Flexator AB är sedan år 1956 en av Sveriges marknadsledande tillverkare inom modulbyggda verksamhetslokaler. Skolor, förskolor, kontor, hotell, vård- och gruppboende är en del av produktutbudet.