Flexator digitaliserar byggprocessen

Efter en lyckad testperiod så investerar nu Flexator i läsplattor till fabriksgolvet i Anneberg. Detta för att ta bort den manuella hanteringen av att skriva ut och distribuera pappersritningar. Genom att digitalisera denna hantering av ritningar mellan kontor och fabriksgolvet så räknar bolaget med en årlig besparing på över 200 000 kr.

- Fördelarna med detta system är många, bland annat har vi alltid uppdaterade ritningar och det är lätt att se genom att zooma in och ut på ritningen. Visst har det varit en omställning att tänka bort papperskopian, säger Peder som jobbar på vägglinen i fabriken.

- Nu har vi rationaliserat bort pappersritningen i vägghallen vilket var på tiden. BIM-projektering ger ytterligare möjligheter till rationaliseringar. Jag hoppas det inte är så långt borta innan vi kan använda 3D-skrivare för att tillverka vissa komponenter och byggdelar, säger Ola Adolfsson som är vd på Flexator.

Bildtext: Projektör Ronnie Björk och snickaren Peder Fyhr har båda varit drivande i detta projekt och båda är mycket nöjda med införandet.

Ola Adolfsson , Vd, tel/mobil 0380-55 07 13, ola.adolfsson@flexator.se

Flexator AB ingår i Nordic Modular Group AB som ägs av Inter IKEA investment AB och Kungsleden (publ).
Flexator AB är sedan 59 år en av Sveriges marknadsledande tillverkare inom modulbyggda verksamhetslokaler. Skolor, förskolor, kontor, hotell, vård- och gruppboende är en del av produktutbudet.