Flexator satsar utomlands – affärer i Finland och Norge

I mer än 60 år har Flexator varit en av marknadsledarna vad gäller industriellt byggda verksamhetslokaler i Sverige. Nu tar företaget också kliv utomlands, efter att ha gjort affärer i Finland och Norge under våren.
– Vi ser en stor marknad i våra grannländer och kommer att utöka vår internationella satsning framöver, säger Krister Landén, affärschef på Flexator.

Redan vid årets början gjordes den första affären med Finland, en förskola på över 1 000 kvadratmeter som under våren har levererats till Esbo. Det skulle visa sig vara början på en ketchupeffekt, då det fram till sommaren har blivit ytterligare två order från vårt östra grannland.
– Industriellt byggande är relativt stort i Finland sedan tidigare och det är hård konkurrens, men det finns massor att göra och vi har fått en bra start. Vi vet samtidigt att vi levererar fina hus till ett bra pris, så det här blir en spännande satsning, säger Frank Blomkvist, ansvarig säljare i Finland, och fortsätter:
– Att vi har fått tre order på kort tid, varav två till Helsingfors, ger oss bra referenser inför fortsättningen.

I höstas förvärvades Nordic Modular Group, där Flexator ingick, av dåvarande Cramo Adapteo. Det var startskottet på en stor nysatsning för det anrika företaget, som grundades i småländska Anneberg redan 1956. Det har bland annat lett till att Flexator har tagit klivet ut internationellt med affärer i både Finland och Norge.
– Det finns en stor potentiell marknad i framför allt Finland men också Norge och Danmark. Vi ser att det är samma typ av investeringsbehov i våra grannländer som det är i Sverige. Många skolor och förskolor börjar bli gamla och behöver byggas om eller rivas, vilket gör att vår satsning känns helt rätt, säger Krister Landén.

I månadsskiftet september/oktober går också den första leveransen till Norge. Då ska en förskola av Flexators storsäljarmodell Anneberg ska ta plats i Nannestads kommun, strax norr om Oslo.
– Det innebär att vi har fått en riktigt bra start på vår nya internationella satsning. Nu kommer vi att fortsätta vår expansion, där nästa steg är Danmark, säger Krister Landén.

Den 1 juli introducerades också Adapteo, där Flexator ingår, på Stockholmsbörsen. Detta sedan Cramo under juni delade upp bolaget i två börsbolag, där Adapteo är verksamt inom modulbyggnader.

För mer information, kontakta:
Krister Landén, affärschef Flexator, 046-16 19 81, krister.landen@flexator.se

- - -

Flexator är en del av affärsområdet Permanent Space inom Adapteo Plc, den ledande aktören för modulbyggnader i norra Europa. Flexator utvecklar, tillverkar och bygger upp permanenta skolor, kontor och boenden, och tar den traditionella byggprocessen och anpassar den till ett industriellt flöde. Med en produktionskapacitet på cirka 50 000 kvadratmeter per år är Flexator en av de största aktörerna på marknaden. Som en del av Adapteo tillhör Flexator en rutinerad grupp företag med över 30 års erfarenhet av samhällsutveckling och modulärt byggande.

I en föränderlig värld behöver samhället anpassningsbara utrymmen. Adapteo säkerställer att alla kan få det utrymme de behöver, när de behöver det, så att människor får utrymme att växa och samhällen kan utvecklas och förbättras. 2018 var Adapteos proformanettovinst 221 miljoner euro. Adapteo är listat på Nasdaq Stockholm.