Flexator varslar i Anneberg

Till följd av fallande lönsamhet och låg orderingång varslar Flexator om personalneddragningar i Anneberg.

Flexator AB varslar om uppsägning av sammanlagt 24 anställda vid bolagets anläggning i Anneberg. Antalet anställda i Anneberg är f n 129 personer.

Flexator har under en tid haft svagare än förväntad orderingång och vikande resultat. Efter en genomgripande analys av verksamheten vidtas nu nödvändiga åtgärder för att komma tillrätta med nuvarande situation och bygga ett starkare Flexator. Åtgärderna inkluderar bland annat effektiviseringar inom produktionen samt ett ökat affärsmässigt fokus genom hela verksamheten.

Vi har pågående diskussioner med de fackliga parterna och kommer löpande hålla samtliga berörda parter informerade om nästa steg gällande samverkan och förhandlingar, säger Björn Kölerud, VD för Flexator.

Flexator AB ingår i Nordic Modular Group AB
Flexator AB är sedan år 1956 en av Sveriges marknadsledande tillverkare inom modulbyggda verksamhetslokaler. Skolor, förskolor, kontor, hotell, vård- och gruppboende är en del av produktutbudet.

Flexator är en del av affärsområdet Permanent Space inom Adapteo Plc, den ledande aktören för modulbyggnader i norra Europa. Flexator utvecklar, tillverkar och bygger upp permanenta skolor, kontor och boenden, och tar den traditionella byggprocessen och anpassar den till ett industriellt flöde. Med en produktionskapacitet på cirka 50 000 kvadratmeter per år är Flexator en av de största aktörerna på marknaden. Som en del av Adapteo tillhör Flexator en rutinerad grupp företag med över 30 års erfarenhet av samhällsutveckling och modulärt byggande. I en föränderlig värld behöver samhället anpassningsbara utrymmen. Adapteo säkerställer att alla kan få det utrymme de behöver, när de behöver det, så att människor får utrymme att växa och samhällen kan utvecklas och förbättras. 2018 var Adapteos proformanettovinst 221 miljoner euro. Adapteo är listat på Nasdaq Stockholm.