Mr Flexator mot nya utmaningar

Efter årsskiftet efterträder Tony Ringdahl säljnestor Claes Sjöberg på distrikt öst efter 33 händelse- och framgångsrika år med Flexator AB.

Ett samtal med Claes Sjöberg, om Claes Sjöberg blir snabbt till ett innehållsrikt samtal om Flexator AB. Som säljare, tidigare försäljningschef och del av ledningsgruppen har han genom åren följt och format företaget genom med och motgång, kanske lika mycket som företaget på sätt och vis följt och format honom.

- Det har varit en spännande resa att få vara med om, många mil på vägarna och en ohyggligt massa möten från norr till söder, men nu är det dags att sätta andra saker högst på agendan, konstaterar Claes med ett litet tillägg: … kanske kan bli något litet, enstaka projekt till i framtiden. Om något riktigt kul dyker upp…

Sedan ett år tillbaka har han funderat och förberett sig. En gradvis nedtrappning av resorna, av de oregelbundna tiderna och av pressen som det kontrastrika livet som säljare ibland medför. Den stora kontrasten mellan de ensamma timmarna på vägarna, i planeringsarbetet och avslut, och det intensivt sociala som kommer av att man arbetar med människor, lika mycket som man arbetar med produkter, menar Claes.

- Alla säljare har sitt eget speciella sätt att arbeta med att bygga kontakt med kunder och lägga upp en försäljning på, men den bäste säljaren i världen kan inte fuska sig fram utan en bra produkt. Det är den som lägger grunden till en framgångsrik karriär som säljare.

Men det var kanske inte säljare grabben från Kalmar tänkt sig när han tog tåget från ostkusten, och i början av 70-talet skrev in sig på anrika Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Efter fem glada studentår i Götet landade han sin civilingenjörsexamen med inriktning Väg och Vatten och blev snart kontrakterad som avslutande säljare för Rockwool i Sundsvall 1976. Sjuttiotalets stora energikris var guldår för isoleringsbranschen och blev en nyttig skola för den nykläckte säljaren som for som en skottspole mellan kontoret i Sundsvall och runt i distriktet som sträckte sig från Norrland ner till området kring Dalälven. Den nya firmabilen var till och med utrustad med moderniteter som den första bärbara varianten av mobiltelefon.

- Egentligen sökte jag inte alls den tjänsten, jag var egentligen alldeles för ung och oerfaren, men Mercuri Urval som skötte rekryteringen tyckte tydligen att jag hade något, säger Claes.

1979 blev ett betydelsefullt år på många sätt. Harrisburgreaktorn havererade i USA, Järnladyn vann i Storbritannien och i Claes Sjöbergs liv var det dags för giftermål, sonens födelse och ett nytt uppdrag i yrkeslivet, denna gången hos SektionsByggarna i Småländska Anneberg. SektionsByggarna hade hamnat i blickfånget för ett annat expansivt företag – Skanska – som kort därefter köpte upp verksamheten, och som produktchef och säljare för distrikt syd, fick Claes uppleva 80-talets utveckling av prefabricerade lokaler och födelsen av ett nytt begrepp – husleasing. Företagen var överförtjusta och myndigheter i Sverige fick ta en rejäl funderare.

- Detta var helt nytt, att köpa hus för obeskattade pengar som man leasade bilar eller maskiner. Men hur skulle det skrivas ner, hur skulle man hantera beskattningen? Vi var föremål för studier och flera avhandlingar kring begreppet gjordes och efterfrågan bara växte, minns Claes

In i nittiotalets stora krisår växte företaget vidare under det nya namnet FlexatorAB. Nu om någonsin var produkternas flexibilitet ett avgörande argument för hårt ansträngda kommunbudgetar och företag som lamslagits av chockhöjda räntor. Nu handlade det om att hålla kostnader nere till varje pris, samtidigt som många hade stort behov av att expandera.

- Storföretag som Volvo, Astra, Elektrolux och Ericsson har snabbt skiftande behov, inte bara i svåra tider, och samarbetet med dem har skapat delar av vårt produktkoncept som fungerar utmärkt även för offentliga organisationer. Möjligheten att hyra, flytta och återanvända gav exempelvis kommunerna möjlighet att bygga ut skolor, även med en stram budget.

Många projekt för Flexator har det blivit genom åren och genom hela landets längd. Från allaktivitetshus i nordliga Gällivare via tusentals kvadratmeter kontorslokaler, församlingshem, kyrkor och otaliga skolor, varav den sydligaste ligger i Nordtyskland och Danmark i syd. Även i Ryssland, Irak och Italien har Flexator levererat. På en resa genom Sverige dyker det överallt upp bekanta byggnader i form av tidigare försäljningar och projekt.

- Oftast vet man i förväg när man är på väg ut till en tidigare kund, men det händer ibland att man hajar till och plötsligt minns att det här har vi ju faktiskt byggt, och det kan vara mer än trettio år sedan. Det är riktigt bra kvalitet på såna här ”baracker”, raljerar Claes med stor ironi.

Att bygga prefabricerat är idag ett begrepp som ger kostnadseffektiva, miljövänliga och säkra byggnader, men det har varit en lång resa till dagens katalogillustrerade skolor och kontorskomplex. Samtidigt har Flexator varit plantskola för andra framgångsrika koncept, vandringskyrkorna som skulle täcka miljonprogrammets andliga behov i förorten, 90-talets Smålandsvilla i dag en storsäljare hos Myresjöhus och BoKlok som Skanska driver än idag med IKEA.

- Idag är det inget konstigt med flyttbart och monterbart, men hur ofta har man inte mötts i dörren av skepsis till hur länge en sån här barack skulle tänkas hålla, fnyser Claes. Det har handlat om att direkt vända diskussionen med motargument och att utbilda kunderna.

Och många nöjda kunder har han också mött genom åren. Claes efterträdare på distrikt öst, Tony Ringdahl, har inför överlämnandet tidvis rest runt en del med Claes på olika projekt för att lära sig mer om distriktet och för att presentera sig för tidigare kontakter.

- Det har varit lite av en Eriksgata, den här tiden, beskriver Tony. Claes är en extremt social och varm person, duktig på att bygga relationer och han känner folk precis överallt, och det är ett stort kontaktnät han har lämnat över åt mig att förvalta vidare.

Sysslolöshet är inget som ligger för den aktive Claes, inte heller i framtiden. Hustrun Ulla, hundarna, barnen med familjer och några fastigheter; sommarstället på Värmdö, torpet från 1720 strax utanför Katrineholm, lägenheten i Stockholm och pappans barndomshem i Timmernabben, kan nu alla förvänta sig mer uppmärksamhet. Om det nu inte rent av blir sjön som är nästa anhalt för Claes.

- Jag har alltid drömt om att själv bygga en båt. En farbror var båtbyggare i Kalmar, pappa var snickare och senare byggnadsingenjör och företagare inom entreprenadbranschen i Kalmar och jag har en kusin som är världsomseglare. Vi har länge nog funderat på ett projekt tillsammans. Kanhända blir det av nu. En riktigt fin liten snipa i trä, det vore nåt!

Skrivet av Christina Sandgren

Kristian Grimsbo, Marknadschef Tel 0380-55 07 65 alt kristian.grimsbo@flexator.se

Flexator AB ingår i Nordic Modular, som utgör en division i Kungsleden AB (publ).
Flexator AB är sedan 50 år marknadsledande inom modulbyggda verksamhetslokaler. Skolor, förskolor, kontor, hotell, vård- och gruppboende är en del av produktutbudet.

Flexator är en del av affärsområdet Permanent Space inom Adapteo Plc, den ledande aktören för modulbyggnader i norra Europa. Flexator utvecklar, tillverkar och bygger upp permanenta skolor, kontor och boenden, och tar den traditionella byggprocessen och anpassar den till ett industriellt flöde. Med en produktionskapacitet på cirka 50 000 kvadratmeter per år är Flexator en av de största aktörerna på marknaden. Som en del av Adapteo tillhör Flexator en rutinerad grupp företag med över 30 års erfarenhet av samhällsutveckling och modulärt byggande. I en föränderlig värld behöver samhället anpassningsbara utrymmen. Adapteo säkerställer att alla kan få det utrymme de behöver, när de behöver det, så att människor får utrymme att växa och samhällen kan utvecklas och förbättras. 2018 var Adapteos proformanettovinst 221 miljoner euro. Adapteo är listat på Nasdaq Stockholm.