• eSite Power Systems/

Flexenclosure utökar sin marknadsnärvaro inom ESCO-segmentet med order på hybridkraftsystemet eSite x10 till Nordic Tele Services (NTS) i Myanmar

1 november 2017 - Stockholm och Yangon, Myanmar

Svenska Flexenclosure är en ledande utvecklare och tillverkare av prefabricerade datacenter och hybridkraftsystem för telekomstationer. Bolaget har fått en order av Nordic Tele Services Ltd (NTS) på 22 st. eSite x10 hybridkraftsystem som ska tas i drift vid telekomstationer i Myanmar.

NTS är den senaste i en rad av ordrar som Flexenclosure fått från bolag verksamma inom energiservicesektorn, Energy Service Companies (ESCO) runt om i världen. Konceptet Energy as a Service (EaaS, ”energi som tjänst”) växer kraftigt i världens utvecklingsländer och Flexenclosure är perfekt positionerat för att kunna dra nytta av denna utveckling med sin nya produkt eSite x10 – världens första hybridkraftsystem som nyutvecklats från grunden för telekomstationer i utomhusmiljö och enligt telekomstandarder.

De miljövänliga eSite x10 enheterna har efter produktion i Sverige skeppats till Myanmar och nu även samtliga tagits i drift. Enheterna är förkonfigurerade att maximera användningen av solenergi. Som en del av ordern har Flexenclosure ingått ett serviceavtal med NTS.

”På NTS använder vi av princip bara den mest avancerade teknologin för att gynna våra kunder”, säger Geir Andrew Olsen, Managing Director på NTS. ”Teamet på Flexenclosure har varit bra att arbeta med och eSite x10 innehåller flera imponerande innovationer som ger den ett tekniskt försprång före konkurrenterna”.

Expansion i Myanmar

NTS telekomsiter ligger i avlägsna områden på landsbygden som är svåra att nå. Samtidigt behövde hybridkraftsystemen tas i drift på rekordtid. Eftersom Flexenclosure redan hade installerat hybridkraftsystem vid mer än 1 200 telekomstationer i Myanmar och eSite x10 är kompakt och enkel att transportera, var utrullningen för NTS ändå relativt enkel för Flexenclosure:s lokala team. NTS kommer vidare att använda Flexenclosure:s eSite Tools för fjärrövervakning- och kontroll av, samt detaljerade prestandarapporter för, varje enskild telekomstation från en centralt belägen driftcentral.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

David King
Vd, Flexenclosure
Telefon: +46 (510) 427 000
Email: david.king@flexenclosure.com

Om Flexenclosure:

Flexenclosure erbjuder hållbar internetinfrastruktur för utvecklingsländer – vi designar och tillverkar prefabricerade datacenter och intelligenta hybridkraftsystem för ICT-industrin (Information and Communications Technology). Företaget tillhandahåller hårdvara och system som är integrerade, modulära, fabrikstestade för högsta tillförlitlighet, anpassningsbara till lokala förutsättningar, och snabba att installera.

eSite x10 är världens första hybridkraftsystem som nyutvecklats från grunden för telekomstationer i utomhusmiljö och enligt telekomstandarder. Den patenterade enheten är helt försluten och manipulationssäker. Den använder sig vidare av passiv konvektionskylning och är därmed underhållsfri, helt utan filter och rörliga delar. eSite x10 är framtiden inom hybridkraft för telekomstationer.

eCentre är toppmoderna, kundanpassade, prefabricerade och för-integrerade datacenter som är energieffektiva, framtidssäkra och snabba att ta i drift. eCentre är kapitaleffektivt tack vare sin flexibla och lätt utökningsbara uppbyggnad, samt har certifierats upp till Uptime Institutes högsta nivå Tier IV.

Flexenclosure grundades 1989. Bolaget har produktion och utveckling i Vara samt huvudkontor i Stockholm. Bolaget har också kontor i Malaysia, Mexico, Myanmar och Nigeria. Bland kunderna finns ACS, Airtel, Apollo Towers, IHS Towers, Millicom, Vodacom och Zain.

Se även: www.flexenclosure.com

Taggar:

Citat

”Vi är väldigt glada över den här ordern på eSite x10 som innebär att vi försvarar vår position som en ledande innovatör i Myanmar”, säger David King, vd för Flexenclosure. ”Marknaden för Energy as a Service (EaaS) växer snabbt och kräver hybridkraftsystem med högsta prestanda och tillförlitlighet. Vår eSite x10 erbjuder lägsta totalkostnad för kunden i de mest krävande miljöer och är en perfekt produkt för ESCO-bolagen som verkar på dessa marknader.”
David King, Vd, Flexenclosure
Geir Andrew Olsen, Managing Director på NTS