FlexQubes rapport för det tredje kvartalet 2022

TREDJE KVARTALET 2022

• Orderingången minskade med 9,6 procent till 36,7 MSEK (40,6). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången minskat med 24,5 procent.
  • Nettoomsättningen ökade med 140 procent till 56,4 MSEK (23,5). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har nettoomsättningen ökat med 115 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) upp­gick till 4,0 MSEK (-8,0) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till 2,8 MSEK (-9,2).
  • Resultat före skatt uppgick till 2,6 MSEK (-9,3).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,3 SEK (-1,3).
  • Kassaflödet uppgick till -1,1 MSEK (-0,8), varav -2,5 MSEK (-6,7) från den löpande verksamheten, investeringsverksamheten med -1,8 MSEK (-1,3) och finansieringsverksamheten med 3,2 MSEK (7,2).
  • Likvida medel uppgick till 36,1 MSEK (14,7) vid periodens utgång.
  • Internationell biltillverkare lägger order värd 5 MSEK.
  • Bolaget erhåller volymorder om 8 eQart® Line robotvagnar till en av våra mest välkända kunder. Kunden har sedan tidigare flera tusen mekaniska vagnar från FlexQube och påbörjar nu sin automationsresa med FlexQube.
  • Bolaget erhåller första ordern för eQart® Line till Kina.
  • Den 11 augusti 2022 meddelade bolagets VD, Anders Fogelberg, att efter nio år som VD, i samförstånd med styrelsen, beslutat att lämna rollen som VD och i stället ytterligare stärka FlexQubes fortsatta expansion, med fokus på global strategi-, sälj- och affärsutveckling. Anders kommer kvarstå som VD tills dess att en ny VD har rekryterats.
  • Bolaget flyttar huvudkontoret till nyrenoverade lokaler i Mölndal, utanför Göteborg. Lokalerna är ca dubbelt så stora som tidigare kontoret och tillåter bolaget att återigen fokusera all verksamhet i Sverige under ett tak. Detta leder till högre effektivitet och bättre intern samverkan.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 SEP 2022

• Orderingången ökade med 35,5 procent till 139,7 MSEK (103,0). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången ökat med 21,6 procent.
  • Nettoomsättningen ökade med 139 procent till 156,0 MSEK (65,3). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har nettoomsättningen ökat med 113,8 procent.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) upp­gick till 0,7 MSEK (-14,6) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -2,8 MSEK (-18,1).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,4 SEK (-2,5).
  • Kassaflödet uppgick till -0,8 MSEK (1,2), varav -16,1 MSEK (-3,5) från den löpande verksamheten, investeringsverksamheten med -5,5 MSEK (-2,5) och finansieringsverksamheten med 20,8 MSEK (7,2).
  • Likvida medel uppgick till 36,1 MSEK (14,7) vid periodens utgång.

Länk till delårsrapporten för det tredje kvartalet 2022:

VÅRT STARKASTE KVARTAL NÅGONSIN
Det tredje kvartalet 2022 skrivs in i FlexQubes historieböcker med rekordomsättning och rekordresultat. Vårt starkaste kvartal till dags dato och intresset för FlexQube, både för mekaniska och robotiserade vagnar, har aldrig varit större. En orolig omvärld där både inflation och höjda räntor påverkar och innebär ökade utmaningar att hantera men vårt team har arbetat mycket framgångsrikt med att ta oss till ytterligare ett rekordkvartal för omsättning och resultat, något som jag är väldigt stolt över.

FÖRSÄLJNING & RESULTAT
Omsättningen i det tredje kvartalet ökade med 140% till 56,4 MSEK medan orderingången minskade med 9,6% till 36,7 MSEK. Totalt över de första nio månaderna i år så landar försäljningen landar på 156 MSEK jämfört med 65,2 MSEK för de nio första månaderna 2021, vilket vi är mycket tillfreds med då det innebär en tillväxt om 139%.

Utvecklingen är fortsatt bra i USA och Europa under det tredje kvartalet och vi har sett en mycket positiv utveckling i Mexiko, drivet av de stora investeringar hos underleverantör inom fordonsindustrin som sker för att möta efterfrågan på elektriska bilar.

EBITDA på 4 MSEK är vårt bästa resultat någonsin samt en markant förbättring mot förra årets negativa EBITDA om 8 MSEK i det tredje kvartalet.

Kvartalet började trevande för orderingången men i september dubblades vår orderingång jämfört med september 2021 och uppgick till drygt 17 MSEK, så avslutningen på kvartalet var stark och vi har fortsatt en stark projektpipeline. I England fick vi en genombrottsorder på 1,5 MSEK till en av de större tyska bilmärkena.

Det märks att marknadsklimatet gjort våra kunder lite mer avvaktande under kvartalet. Det tar lite längre tid att komma till avslut och affärerna blir generellt sett något mindre än tidigare. Däremot har vi aldrig offererat så mycket som vi gjort från mitten av augusti och framåt. Detta är en indikator som över tid visat sig kunna förutse orderingången med hög precision. Jag är därför optimistisk kring volymutvecklingen kommande 12 månaderna även om det kortsiktigt kan bli lite mer utmanande.

Det ska också nämnas att vi allokerar allt fler resurser till försäljningsprocesser rörande eQart-produkterna för varje kvartal som går, vilket kortsiktigt kan påverka orderingången för övriga segment negativt. För att skapa förutsättningar för en ökande orderingång för både eQart Line men också eQart Navigator under 2023 behöver vi involvera fler personer från olika avdelningar i bolaget i kundinteraktioner redan nu då säljcyklerna är längre.

Med tanke på de långa ledtiderna för elektronikkomponenter så har det också varit prioriterat att redan nu börja bygga lager som kan understödja den tillväxt vi planerar för inom robotsegmentet under 2023. Detta kommer att fortsätta under det fjärde kvartalet vilket påverkar kassaflödet, men vi ser det som en förutsättning för affärsplaneringen rörande robotdelen in i nästa år.

Det finns en stor drivkraft hos företagen att optimera logistikprocesser och förbättra ergonomi, något vi inte minst märker på inflödet av förfrågningar som varit fortsatt hög efter sommaren. Genom alla de mässor vi varit på i år har vi heller aldrig träffat så många existerande som nya potentiella kunder. Exponeringen och antalet projektuppslag från dessa mässor har varit minst dubbelt så hög som något tidigare år, och även om det kan dröja lite längre innan det blir avslut så bär vi med oss mer möjligheter än någonsin framåt.

FLEXQUBES ROBOTISERADE EQART®
Orderingången för eQart® Line var vår högsta någonsin och den största ordern kom från en av de ledande biltillverkarna i USA och kommer att implementeras under det fjärde kvartalet. Ordern bestod av åtta stycken eQart® Line robotar som kommer att automatisera flödet av stolssäten till monteringslinan.

Tillväxtmöjligheterna för internlogistik de kommande tio åren ser fortsatt mycket gynnsamma ut. Även om vi ännu inte fullt ut öppnat upp orderböckerna för eQart® Navigator, som är vårt mest avancerade och banbrytande robotkoncept, så har vi fått stort intresse för konceptet och till och med utmärkelse som tidigare aviserats. Vi har fört diskussioner och gjort förstudier på ett antal projekt hos flera världsledande logistikbolag under det tredje kvartalet. Med tanke på utmaningarna inom halvledartillverkning så är ledtiderna upp mot ett år för en del av de säkerhetsklassade sensorer vi använder på robotarna. Detta innebär att det dröjer till andra halvåret 2023 innan vi kommer att se några stora bidrag till omsättningen från just eQart® Navigator. Däremot har vi en ambitionsnivå att bidra starkt till orderingången under det första halvåret 2023 från detta produktsegment.

UTVECKLING
Vi har under kvartalet flyttat in i nya lokaler i Mölndal, utanför Göteborg. Här har vi nu samlokaliserat lager och monteringsverksamhet med vårt robotutvecklingsteam och övriga tjänster på huvudkontoret. Lokalerna är väl anpassade efter vår verksamhet och har redan genererat ytterligare positiv energi för hela organisationen.

Under kvartalet ställde vi ut på logistikmässan IHMX i Birmingham och detta var återkomsten för mässor på den engelska marknaden då senaste mässan genomfördes 2019. Utfallet var mycket lyckat och över förväntan för oss då den engelska marknaden varit utmanande under ett par år. Vi fick runt 200 kontakter och flera väldigt intressanta uppslag på projekt.

I Europa kommer vi att öka vår försäljningsförmåga genom ytterligare en säljare för den tyska marknaden. Vi har lyckats rekrytera en ledande säljare med gedigen erfarenhet inom branschen. Därtill planerar vi att utöka vårt serviceteam i Polen med en egen säljresurs som kan bearbeta den stora polska marknaden samt andra nyckelmarknader för europeisk bilindustri, såsom Slovakien och Tjeckien.

När vi nu affärsplanerar för 2023 så ligger fokus på att öka tillväxten för vår robotförsäljning samt dess andel av den totala försäljningen, få större hävstång på vår existerande kundbas, förbättra våra marginaler genom ökad effektivitet inom vår försörjningskedja, balansera kassaflödet i möjligaste mån (utan att hålla tillbaka försäljningstillväxten för mycket) samt att jobba med vår företagskultur och de anställdas långsiktiga utveckling.

En av fördelarna med att erbjuda produkter inom internlogistik är att kunderna återfinns i alla branscher. Trenden med elektrifiering av fordonsindustrin driver på efterfrågan när företagen ställer om. Dessutom vinner vi affärer från energirelaterade företag såsom vindkraft och kraftöverföring. I år har vi också sett en större efterfrågan från företag som tillverkar försvarsutrustning. Det sistnämnda är ett segment vi växer inom och kommer fokusera än mer på framöver. Att vi levererar till så många länder och till så många olika kundsegment gör det också möjligt för oss att rikta fokus mot de marknader som för tillfället har en mer positiv utveckling.

Genom en större installerad flotta av vagnar och robotar hos våra kunder så ökar möjligheterna för service- och eftermarknad och det är ett fokusområde för oss in i 2023 och framåt, och vi börjar nu budgetera för ett enskilt intäktsben. Dessutom kommer vi ha mer dedikerade resurser som driver försäljningen inom detta segment. Försäljningen av reservdelar, uppdateringskit och underhåll har ökat under kvartalet och är helt naturligt då vagnarna vi sålde under tillväxtfasen 2018–2019 nu rullat i 3–5 år, vilket först nu skapar ett större behov av underhåll. Det är lätt att fokusera enbart på nyförsäljning men faktum är att det varje dag rullar tiotusentals FlexQubevagnar och snart upp mot 100 eQart® Line robotar hos våra kunder ute i världen. Stannar vagnarna så stannar kundernas processer och här kommer våra eftermarknadsmöjligheter bara att öka med tiden.

De framgångsrika företag som vi arbetar med och har arbetat med under en längre tid är en stor styrka för oss och något att ta tillvara i mer utmanande tider. Vi vet att de varumärken dessa företag representerar kommer att växa sig ännu starkare över tid och att deras framgång även spiller över på vår framgång och utveckling. Det är därför ännu viktigare att arbeta nära våra nyckelkunder framåt och med vårt unika koncept för robot- och vagnslogistik möta kundernas höga krav på funktion och prestanda.

Vi har den stora resan för våra robotvagnar framför oss och jag känner mig trygg med att både vår kundbas och produktportfölj är en gyllene kombination framåt för FlexQube.

FlexQube är ett teknikbolag med huvudkontor i Göteborg och egna verksamheter i USA, Mexiko, Tyskland, England och Sverige, och är verksamt inom vagnsbaserad materialhantering genom ett patenterat modulkoncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekaniserad vagnslogistik. Genom företagets egenutvecklade och unika automationskoncept erbjuds robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har över 1000 kunder i 37 länder där de primära marknaderna är Nordamerika och Europa.

VD, Anders Fogelberg

CFO, Mikael Lindbäck
mikael.lindback@flexqube.com
+46 761 04 10 28

Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 26 oktober 2022, kl. 08:00 CET.