Fluicells Dynaflow Resolve-chip köps in av prestigefyllda Oxfords universitet

Fluicell AB (publ), ett bolag med instrument för läkemedelsanalys på encellsnivå inom life science, meddelar idag en försäljning av ett Dynaflow Resolve-chip till avdelningen för fysik vid Oxfords universitet, Oxford, Storbritannien. Dynaflow Resolve är ett forskningsinstrument som hjälper forskare med framförallt patch-clamp-baserad sekundärscreening av läkemedel som påverkar jonkanaler.

Oxfords universitet är det äldsta universitet i engelskspråkiga världen och rankas som det främsta lärosätet i världen. Deras avdelning för fysik har ett av världens mest framstående rykten, bland annat för deras avancerade experimentella forskning av liv på alla nivåer.

Försäljningen av Dynaflow Resolve till en världsledande institution som Oxfords universitet visar en bred efterfrågan av instrument och plattformar för forskning av enskilda celler. Vi ser att marknaden växer snabbt och som pionjärer inom denna niche känner vi att vi är mycket bra positionerade för att möta detta behov. Fler och fler universitet och läkemedelsbolag har redan insett eller börjar inse hur mycket våra produkter kan bidra till deras forskning inom enskilda celler, vilket är en del av vår försäljningsstrategi – att nå stora aktörer i branschen med stor kredibilitet”, säger Victoire Viannay, VD på Fluicell.

Fluicell är ett Göteborgsbaserat bolag som har kommersialiserat en produktportfölj för att bearbeta och studera enskilda celler inom framför allt läkemedelsutveckling. Fluicells befintliga produkter är forskningsinstrumenten BioPen® och Dynaflow® Resolve som redan idag ger forskare möjlighet att studera, bearbeta och mäta läkemedelseffekter i enskilda celler på en unik detaljnivå. Som en vidareutveckling av den befintliga produktportföljen utvecklar Fluicell en unik högupplöst teknologi för bioprinting i både 2D och 3D under namnet Biopixlar® Retina. Med detta system kan komplexa vävnadsliknande strukturer skapas där positionering av enskilda celler kan kontrolleras. Mer information finns på www.fluicell.com. Fluicells Certified Adviser på Nasdaq First North är Mangold Fondkommission AB som kan nås på +46 (0)8-50301550.

Citat

Försäljningen av Dynaflow Resolve till en världsledande institution som Oxfords universitet visar en bred efterfrågan av instrument och plattformar för forskning av enskilda celler. Vi ser att marknaden växer snabbt och som pionjärer inom denna niche känner vi att vi är mycket bra positionerade för att möta detta behov. Fler och fler universitet och läkemedelsbolag har redan insett eller börjar inse hur mycket våra produkter kan bidra till deras forskning inom enskilda celler, vilket är en del av vår försäljningsstrategi – att nå stora aktörer i branschen med stor kredibilitet.
Victoire Viannay, VD på Fluicell