Premiär för satsning på brett bioutbud

I helgen är det galapremiär för den egyptiska filmen, Kairo 678. Filmen är den första i raden av filmer från hela världen som folkrörelsen Folkets Hus och Parker tar till vita duken med hjälp av sitt projekt World Wide Cinema. Idag ser endast en procent av svenska biopubliken film från länder utanför USA och Europa. Det vill Folkets Hus och Parker ändra på.

– Biopubliken i Sverige förtjänar ett brett filmutbud. Det är ett demokratiskt problem att spännande, intressanta och underhållande filmer från hela världen alltid hamnar i skuggan av Hollywood och inte tillgängliggörs för en bred publik. Detta vill vi ändra på, säger Folkets Hus och Parkers vd Lennart Derehag.

Förra året hade 240 filmer premiär i Sverige. Av dessa var bara 18 från länder utanför USA och Europa. Dessa filmer stod endast för en procent av biobesöken i Sverige förra året. Det vill Folkets Hus och Parker ändra på genom sitt nystartade filmprojektet World Wide Cinema. World Wide Cinema vill öppna upp biograferna för den film som idag inte visas på svenska biografer.  Den stora men ganska osynliga publik som vill se dessa filmer idag är hänvisade till internet, slutna medlemsvisningar eller nischade festivaler.

Premiär imorgon, fredag
Första filmen i vårens repertoar är Kairo 678 som distribueras av TriArt Film AB. Kairo 678 har galapremiär 2 mars, 19:00 i Hammarkullens Folkets Hus (Göteborg), 3 mars 19:00 Tegelhuset, Rosengård (Malmö), 5 mars 19:00 Rinkeby Folkets Hus (Stockholm). Nästa film på tur är turkiska Slutstation: Frihet (Kurtulus Son Durak), en svart komedi från Turkiet, till lika delar provocerande som rosenskimrande. Filmen distribueras av Turkiskfilm.

Projektet World Wide Cinema är en del av folkrörelsen Folkets Hus och Parker, med stöd av statliga Stiftelsen Framtidens Kultur.

Pressbilder: www.fhp.nu/pressbilder

Läs mer på www.worldwidecinema.se

Källa för statistik: Svenska Filminstitutet

Vid frågor kontakta:

Lars Erlandsson, projektledare World Wide Cinema
lars.erlandsson@fhp.nu

Mathias Bohman, kommunikationschef
mathias.bohman@fhp.nu

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang.