Allt fler fonder med etisk profil

Folksams Etikindex: Allt fler fonder med etisk profil Antalet fonder med etisk profil fortsätter att öka. Nu finns det sjuttiosex stycken på marknaden. Bäst avkastning under det första kvartalet 2003 hade Storebrand Principle European Bond, medan Aktie- Ansvar Sverige gått bäst under den senaste femårsperioden. Det framgår av Folksams nya Etikindex. De sjuttiosex fonderna med etisk placeringsinriktning omfattar cirka 4,3 procent av det totala fondsparandet i Sverige. - De etiska fonderna har olika inriktning. Bara den enskilda spararen kan bedöma vilken fond som bäst lever upp till de egna etiska kraven, säger Åsa Skillius, ansvarig för Folksams Etikindex. Trettio av fonderna med etisk inriktning har funnits under hela den senaste femårsperioden. Av dessa har åtta överträffat genomsnittet för samtliga svenska fonder med Sverige som placeringsinriktning (-23,7 procent), medan nio av fonderna har överträffat genomsnittet för svenska globalfonder (-24,8 procent). Bäst har Aktie-Ansvar Sverige gått, med +1,3 procent avkastning under den senaste femårsperioden. Sämst resultat uppvisar SEB Lux Fund Ethical Global, med -54,2 procent under samma period. Under första kvartalet 2003 har räntefonden Storebrand Principle European Bond haft bäst avkastning (+2,6 procent), följd av KPA Etisk Räntefond (+0,9 procent) och Öhman Etisk Index Pacific 1 (-2,3 procent). Sämst avkastning gav Storebrand Principle Europe (-15,3 procent). Genomsnittsavkastningen för samtliga Sverigefonder var -6,3 procent och genomsnittet för globala fonder -7,6 procent. Etikindex sorterar de sjuttiosex fonderna i fyra kategorier: "Avstå- fonder", "Bäst-i-branschen-fonder", "Ideella fonder" och "Miljöteknikfonder". De flesta etiska fonder hör hemma i två kategorier samtidigt, där den vanligaste kombinationen är en "Avstå-fond" med inslag av kategorin "Ideella fonder". Ladda ner rapporten Etikindex Q1 2003 i sin helhet på www.folksam.se. För ytterligare information, kontakta: Åsa Skillius, ansvarig för Etikindex Folksam Kapitalförvaltning, 08-772 67 46, 0708-31 57 47 Presschef: Lars Åkerkvist, 08-772 60 77, 0708-31 60 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/25/20030425BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/25/20030425BIT00270/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/25/20030425BIT00270/wkr0003.pdf Bilaga