Bygg- och hantverkarservice ska ingå i försäkringstryggheten

Folksam lanserar ny tjänst inom svensk försäkring: Bygg- och hantverkarservice ska ingå i försäkringstryggheten Det finns 1, 6 miljoner villaägare i Sverige. Majoriteten av dessa renoverar eller bygger om sin bostad vartannat år eller oftare. Det sker antingen egenhändigt eller med hjälp av hantverkare. Drygt 80 procent av villaägarna går egenhändigt tillväga när de ska renovera eller bygga om, enligt en färsk undersökning som Folksam gjort med hjälp av Sifo*. Nu introducerar Folksam ett nytt steg i sin satsning på kompletta tjänstepaket för villaförsäkringskunderna: en kostnadsfri Bygg- och hantverkarservice, lika användbar för hemmafixaren som för den som hellre anlitar hantverkare. Tjänsten blir tillgänglig från och med den 2 maj. Sedan tidigare ingår både sak- och personförsäkring, servicetjänster och finansiella tjänster i paketen, som marknadsförs under namnet Det trygga boendet. Den nya bygg- och hantverkarservicen har Folksam utvecklat i samarbete med Woody Bygghandel. Tanken är att Folksams villaförsäkringskunder därigenom ska få kostnadsfri tillgång till initierad byggrådgivning samt rabatterade priser på bra och prisvärt byggmaterial, som klarar samma hårda miljökrav som Folksam ställer när de upphandlar byggtjänster i samband med skadereparationer. Dessutom ska alla som har svårt att hitta en hantverkare de kan lita på - trettiotre procent av alla villaägare i Sverige, enligt Folksams Sifo - kunna erbjudas seriösa och välutbildade hantverkare ur en entreprenörspool, som Folksam nu ställer till förfogande genom samarbetsavtalet med Woody. - Vi är först i Sverige med den här typen av tjänst i försäkringsutbudet, och det känns förstås mycket bra, säger Karl-Eric Larsson, byggteknisk chef på Folksam. Det betyder att vi nu tillför enskilda villaförsäkringskunder en rad nya mervärden i försäkringen - mervärden som har skapats i kraft av Folksams branschledande ställning som upphandlare av miljösäkrade materialleverantörer och skadeentreprenörer på byggsidan. För ytterligare information, kontakta: Karl-Eric Larsson, byggteknisk chef Folksam, tel 08-772 85 43, mobil 0708-31 65 43 För utdrag ur Sifos tabeller med undersökningsresultat i detalj, kontakta presschefen. Presschef: Lars Åkerkvist, tel 08-772 60 77, 0708-31 60 07 *Sifo har på Folksams uppdrag telefonintervjuat 1 000 villaägare. Intervjuperiod var 18 - 25 februari 2003 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/14/20030313BIT01140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/14/20030313BIT01140/wkr0002.pdf