"Det man inte känner till kan man inte få del av"

Folksam och LO satsar på flerspråkig rikskundtjänst om trygghet och försäkring: "Det man inte känner till kan man inte få del av" Nu inleder försäkringsbolaget Folksam tillsammans med LO och alla LO- förbund en kampanj riktad till förbundsmedlemmarna. Kampanjen ska sprida kännedomen om att Folksam har en rikstäckande flerspråkig kundtjänst för frågor om ekonomisk trygghet, sparande och försäkring i Sverige. Dit kan alla nya svenskar ringa och få besked direkt på sina egna språk - alltifrån bosniska till persiska och pashto/dari, som man talar i Afghanistan. Kundtjänsten svarar på sammanlagt sjutton språk, inklusive lätt svenska. Över 20 procent av LO:s 1,9 miljoner medlemmar har idag utländsk bakgrund. För dessa medlemmar kan det vara svårt eller till och med omöjligt att hitta och förstå information i välfärdsfrågor, som är av största vikt för dem och deras anhöriga - just därför att informationen ofta finns enbart på svenska. - Språkbarriären förvandlas lätt till en social barriär, en slags utestängningsmekanism, som kan bli svår att avhjälpa om vi inte snabbt hittar metoder som neutraliserar problemet, säger Lars Burman, chef för Folksam Breddmarknad. På några decenniers sikt kan vi annars stå inför nya klassklyftor, som kan lägga svåra hinder i vägen såväl för integrationen av alla nya svenskar som för den svenska demokratins vidare utveckling på 2000-talet. - Alla som bor och arbetar i Sverige ska ha samma möjligheter att förstå och ta del av sina lagliga rättigheter i samhället. Detsamma gäller självklart möjligheterna att skapa trygghet för sig själv och familjen genom att skaffa de försäkringar man behöver och de spar- och låneformer som passar en bäst, säger Lars Burman. Därför har Folksam startat Sveriges första och hittills enda flerspråkiga kundtjänst för frågor om försäkring, sparande och det svenska socialförsäkringssystemet. Från början, inför premiepensions- valet år 2000, omfattade tjänsten enbart Malmö kommun, där 33 procent av invånarna är födda i utlandet. Personalen på Malmökontoret märkte hur svårt det var för många utlandsfödda Malmöbor att förstå vad pensionsvalet gick ut på, det vill säga att man kunde välja fritt hur delar av det egna pensionskapitalet skulle placeras. Efter ett år blev den flerspråkiga kundtjänsten rikstäckande. Nu vill Folksam tillsammans med LO och LO-förbunden sprida kunskap om Folksams flerspråkiga rikskundtjänst som en naturlig kontakt för utlandsfödda LO-medlemmar när de vill veta mer om fackligt medlemskap, fackets försäkringar och social trygghet i Sverige. På det sättet ska tjänsten fungera som ett komplement till den fackliga försäkringsrådgivning som LO-förbundens medlemmar kan få på sin arbetsplats eller genom sin förbundsavdelning eller sektion. - Eftersom Folksam som stort företag med många kunder strävar efter att ta ett aktivt samhällsansvar vill vi också agera på trygghetsområden som berör många och där vår insats kan göra en tydlig och konkret skillnad till det bättre, säger Lars Burman. Det är en viktig del av vår företagsidé att vi engagerar oss i aktuella frågor av stor betydelse för den framtida samhällsutvecklingen. Folksams flerspråkiga rikskundtjänst informerar idag på 17 olika språk: Arabiska, bosniska, engelska, finska, italienska, kroatiska, pashto/dari (Afghanistan), persiska (Iran), polska, ryska, serbiska, somaliska, spanska turkiska, tyska samt lätt svenska. Se även www.folksam.se För ytterligare information, kontakta. Lars Burman, chef Folksam Breddmarknad, tel 08-772 64 88, mobil 0708-31 54 31 Mikael Petersson, marknadsområdeschef Malmö, tel 040-25 72 45, 0708-31 62 53 Presschef: Lars Åkerkvist, tel 08-772 60 77, mobil 0708-31 60 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/21/20030521BIT00520/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/21/20030521BIT00520/wkr0002.pdf