Eftermonterat whiplashskydd i begagnade bilar kan snart bli verklighet

Eftermonterat whiplashskydd i begagnade bilar kan snart bli verklighet Folksam, Autoliv och Bilprovningen presenterar idag ett gemensamt forskningsprojekt om ett helt nytt whiplashskydd, som kan eftermonteras i gamla bilar. Hittills har särskilda whiplashskydd bara funnits i vissa nya bilmodeller. Men den svenska bilparken består till övervägande del av 80- och 90-talsbilar. Över 60 procent av alla invalidiserande personskador i trafiken är whiplashskador. Ett eftermonterat whiplashskydd öppnar därför vägen för en lösning på problemet. - Den forskning och de tester vi utfört kring det nya whiplashskyddet är entydigt positiva, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsforskare på Folksam. Vi vet att det skyddar bra mot whiplash. Nu ska vi ta reda på hur stor förbättringen kan bli i trafiken. I ett första steg ska cirka 15000 ägare av Toyota Corolla årsmodell 93 - 96 erbjudas skyddet, som monteras kostnadsfritt hos Bilprovningen. Sedan 1992 utrustar Toyota sina bilar med Folksams "svarta lådor", som registrerar krockvåldet de åkande utsätts för i krockögonblicket. Det innebär att det nya whiplashskyddets förbättringseffekt kommer att kunna mätas och utvärderas både snabbt och effektivt. Målsättningen är att göra skyddet tillgängligt för betydligt fler bilmodeller. - Vi förväntar oss att det nya whiplashskyddet ska minska de invalidiserande nackskadorna med minst 20 procent, säger Maria Krafft. Men det förutsätter att skyddet monteras i så många bilar som möjligt. Detta kräver i sin tur en god samverkan mellan många olika aktörer, exempelvis bilhandeln, försäkringsbolagen, Bilprovningen, Vägverket och yrkesförarorganisationerna. Det nya whiplashskyddet monteras in mellan bilstolens framkant och golvet. Det fungerar ungefär som en ölburkskapsyl som rivs upp, så att stolen fångar upp överkroppen på ett mjukare sätt vid påkörning bakifrån. Det innebär att huvudets rörelser blir mer följsamma och att "pisksnärtseffekten" avtar, vilket minskar risken för nackskador. - Sannolikt blir förbättringen särskilt påtaglig i 90-talsbilar, säger Maria Krafft. I dessa bilar gjordes stolarna styvare och starkare än i bilar från tidigt 80-tal. Stolsryggen kan i vissa fall fungera som en katapult. Det gör att accelerationskraften vid en krock förstärks, vilket betyder att risken för whiplashskador ökar också i låga hastigheter med dessa bilar. Det nya skyddet har utvecklats av Autoliv i samverkan med Folksam. Det har laboratorietestats av Autoliv, som också kommer att svara för tillverkningen av skyddet. Varje år drabbas 1500 personer av kroniska whiplashbesvär efter bilolyckor. Tvåhundra av dessa förtidspensionseras på hel- eller deltid. Samhällets totala årskostnad för whiplashproblemet är en miljard kronor. Det har varit viktiga ingångsvärden också för Bilprovningens deltagande i projektet: - Vår övergripande målsättning är att spara människoliv, miljö och pengar, säger Björn Sundfeldt, chef för Bilprovningens enhet Fordon & Samhälle. Detta gör vi förstås i första hand genom att hålla bilparken i trafiksäkert skick. Men vi vill gärna komplettera denna kärnverksamhet med andra nyttiga tjänster. Den roll vi har tagit i detta viktiga forskningsprojekt är ett bra exempel på en sådan tjänst. För ytterligare information, kontakta: Maria Krafft, trafiksäkerhetsforskare Folksam, tel 08-772 71 84, 0708-31 62 26 Docent Yngve Håland, forskningsdirektör Autoliv Inc., tel 0322-62 63 07 Björn Sundfeldt, Bilprovningen, tel 08-759 22 95, 0736-88 22 95 Pressekreterare på Folksam: Lars Åkerkvist, tel 08-772 60 77, 0708-31 60 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT00570/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT00570/bit0002.pdf