Folksams nya ranking Hur säker är bilen?: Bilars krocksäkerhet ökar snabbt, men kan ändå för-bättras med 40 procent. Sa

Folksams nya ranking "Hur säker är bilen?": Bilars krocksäkerhet ökar snabbt, men kan ändå för-bättras med 40 procent. Saab 9-5 utsedd till säkraste bil. Idag utsågs Saab 9-5 till säkraste bil i Folksams stora undersökning "Hur säker i bilen?", som rankar 105 olika bilmodellers säkerhetsstandard. Saab 9-5 är som enda bil minst 40 procent krocksäkrare än medelbilen i undersökningen. Modellen uppvisar den lägsta risk för invalidiserande skada vid krock, som Folksam någonsin uppmätt. Detta beror bland annat på bilens avancerade whiplashskydd. För första gången placerar sig också en mindre småbil, Toyota Yaris, i den säkraste klassen. Bilars förmåga att skydda vid krock fortsätter att förbättras i hög takt. Det beror på de nya bilarnas robustare struktur och effektivare skyddssystem. Effekterna blev särskilt märkbara under 90-talet då såväl krockkuddar, bältesförstärkare och sidokrockskydd infördes. Räknat från 1983 och fram till och med 2002 har dödsrisken vid en krock minskat med hela 70 procent. Just de mindre småbilarna är den kategori som har förbättrat sin säkerhet allra mest sedan Folksam började göra sin ranking för tjugo år sedan: Risken för att dödas eller invalidiseras i mindre småbilar har minskat med nästan 40 procent under loppet av två decennier. - I början av 90-talet var säkra bilar ännu att likställa med stora bilar. Den tiden är förbi. I årets rapport når en av de mindre småbilarna upp till den högsta säkerhetsklassen för första gången. Men det gäller ändå att se upp om man tänker köpa en mindre bil, eftersom den minst säkra småbilen är hela tre gånger sämre än den som är säkrast, säger Folksams forskningschef Anders Kullgren. - Alarmerande är dessutom att den nyblivne ägaren till en småbil i högsta säkerhetsklassen numera inte kan räkna med att tillgodogöra sig hela effekten av säkerhetsökningen. Det beror på att stadsjeeparna, med hög front och dubbelt så tunga som vanliga bilar, bara blir fler på våra svenska vägar, säger Anders Kullgren. Undersökningar från USA visar att dödsrisken i en personbil ökar 3,4 gånger om man kolliderar med en stadsjeep, jämfört med om krocken sker med en annan personbil. Trots bilparkens generellt sett snabbt ökande krocksäkerhet finns det fortfarande stor potential för förbättringar: - Om alla skulle byta till bilar som motsvarar Saab 9-5:s säkerhetsstandard skulle antalet döda och skadade i trafiken i ett slag minska med 40 procent, säger Maria Krafft, biträdande forskningschef på Folksam. Trots den positiva säkerhetstrenden kan man inte utgå från att nya bilar ständigt blir säkrare. Nya Volkswagen Golf 98 placerar sig till exempel två säkerhetsklasser sämre än sin föregångare på marknaden. Folksams undersökning "Hur säker är bilen?" bygger på analys av 76 100 verkliga vägkrockar som skadat 27 600 personer. Krockarna har inträffat mellan 1994 och 2002. Den nya rankinglistan över säkra och farliga bilar 2003 bifogas detta pressmeddelande och återfinns dessutom på www.folksam.se/press, tillsammans med hela rapporten samt tabeller och diagram. För ytterligare information, kontakta: Anders Kullgren, forskningschef Folksam, tel 08-772 74 35, mobil 0708-31 68 35 Maria Krafft, bitr forskningschef Folksam, tel 08-772 71 84, mobil 0708- 31 62 26 Presschef: Lars Åkerkvist, tel 08-772 60 77, 0708-31 60 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT00800/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT00800/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT00800/wkr0003.xls Bilaga