Genombrott på väg för trafiksäkerheten: Nu ska även gamla bilar bli säkrare med nytt skydd mot whiplashskador Försäkringsbolaget Folksam och det svensk-amerikanska bilsäkerhetsföretaget Autoliv står bakom en helt ny skyddsprodukt för att stoppa whiplashskadornas snabba ökning och råda bot på det smärtlidande och de stora samhällskostnader, som whiplashproblemet orsakar. Produkten och den forskning som ligger bakom presenteras på en presskonferens kl 10.00 onsdagen den 11 oktober. Problemet med att förse den begagnade bilparken med ett effektivt whiplashskydd är därmed på väg mot sin lösning. Detta kan betyda att vi står inför ett av de största genombrotten för trafiksäkerheten på åtskilliga årtionden. Hittills har bara ett fåtal nya bilmodeller varit försedda med ett mer avancerat skydd mot whiplashskador. Whiplashskador är idag den i särklass vanligaste personskadetypen som leder till invaliditet vid en bilkollision. Drygt 60 procent av alla invalidiserande personskador i trafiken är whiplashskador. Varje år drabbas cirka 1500 personer av kroniska whiplashbesvär efter en trafikolycka. Av dem förtidspensioneras cirka 200 på hel- eller deltid. Samhällets årliga kostnader för whiplashskadorna landar på 1 miljard kronor. Risken att råka ut för invaliditet har minskat för alla typer av personskador i trafiken under de senaste årtiondena - utom för whiplashskador, som har ökat med över 50 procent sedan 70-talet. Tid: Onsdagen den 11 oktober kl 10.00 Plats: Folksams krockbana, Tullgårdsgatan 12, Hammarbyhamnen, Stockholm Lämna gärna besked om ditt deltagande på presskonferensen till lars.akerkvist@folksam.se Välkomna! Pressekreterare på Folksam: Lars Åkerkvist, tel 08-772 60 77, 0708-31 60 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/06/20001006BIT00660/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/06/20001006BIT00660/bit0002.pdf