Fontana fortsätter stödja bröstcancerforskning

Med start i slutet av september och under oktober månad kommer butikernas fetaostdiskar att gästas av en rosa fetaost. Förpackningen till Fontana Feta original skiftar utseende och blir tillfälligt rosa. Detta är ett samarbete med Bröstcancerfonden och Fontana hoppas kunna hjälpa sprida både information om bröstcancer samt kunskap om självkontroll till så många som möjligt. 10 procent av överskottet från försäljningen kommer att gå till kampen mot bröstcancer.

Under oktober genomförs en rad kampanjer i syfte att samla in pengar till arbetet och kampen mot bröstcancer. Fontana fortsätter samarbetet med Bröstcancerfonden och upprepar förra årets succé. Det är viktigt att öka kunskapen om bröstcancer eftersom det är den vanligaste cancerformen bland kvinnor i Sverige idag. BRO har till uppgift att främja och tillvarata bröstcancerbehandlades intressen beträffande behandling, vård och rehabilitering liksom de som löper risk att få bröstcancer på grund av ärftlighet.

-För oss på Fontana är hälsa och välmående viktigt. Det är en av anledningarna varför vi väljer att stödja Bröstcancerfonden i deras arbete för ökad kunskap och information kring bröstcancer. Tanken är att sprida kampanjens budskap med glimten i ögat, nå ut med informationen till så många som möjligt och även sprida vikten av självundersökning på olika språk. Det känns riktigt bra, det är för en god sak och de flesta av oss känner någon som har drabbats av bröstcancer. Nu hoppas vi att så många som möjligt vill hjälpa till att sprida budskapet säger, Corina Papadopoulou, kommunikationschef, Fontana Food AB.

Fontana kommer att förmedla budskapet under kampanjtemat FETA < 3 MELONER och kampanjen innehåller information om bröstcancer med en uppmaning till självundersökning översatt till sju olika språk. Kampanjen feta < 3 meloner kändes passande eftersom både Fetaostens dag och Internationella Brösthälsodagen sammanfaller på samma dag – 15 oktober.Dessutom passar fetaost och meloner utmärkt ihop och blir enkelt en hälsosam måltid. I samband med detta kommer kampanjen att lyftas i butik med information och recept på fetaost och meloner.

Bröstcancerfonden ser också fram emot det nya samarbetet:

-Fontanas fantastiska engagemang fortsätter att driva den här viktiga frågan. Information och kunskap är viktigt och det är en stor bonus att Fontana kommer att sprida information om självundersökning på sju olika språk säger, Kjell Hjelm, Marknadsansvarig på BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation

10 procent av överskottet från försäljningen går till kampen mot bröstcancer. Corina Papadopoulou berättar att det blir 100 000 kronor.

Tillgänglighet
Fontana Feta original 150 g. finns att köpa i rosa förpackning från månadsskiftet september/oktober på ICA, Coop, Bergendahls, Willys och Hemköp. Efter kampanjens slut så återgår vi till ordinarie blå fetaost förpackning.

Bröstcancerfonden är de bröstcancerbehandlades egen fond. Den startades 2001 av Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO. Rosa Band har blivit en välkänd internationell symbol för kampen mot bröstcancer, och lanserades på 1990-talet av Evelyn Lauder, svärdotter till kosmetikföretaget Estée Lauders grundare.10 % av överskottet från försäljningen av den rosa Fontana Feta original går till Bröstcancerfonden. Pengarna går därifrån till forskning, information samt stöd.

Fontana Food AB är ett familjeföretag. Sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland och länderna kring Medelhavet i Sverige. Den klassiska halloumi-osten har funnits sedan 1980-talet, då Fontanas grundare Frixos Papadopoulos var först i Sverige med att sälja halloumi. Numera är den högt älskad i hela landet. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som vår grundare Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen och sonen Loizos Papadopoulos är VD. Fontana har 35 st. anställda med en omsättning på drygt 300 MSEK (2015). www.fontana.se