Veganska nyheter som faller många i smaken

Fontana lanserar i vår två nyheter under namnet Bruschetta, veganska toppings bestående av kronärtskocka respektive soltorkade tomater. De medelhavsinspirerade nyheterna fungerar utmärkt att använda i olika typer av matlagning, som en tapenade eller som en pesto. Bruschetta är dessutom ekologisk, GMO-fri och laktosfri.

Utbudet av veganska alternativ har under det senaste året ökat explosionsartat, och antalet veganer har ökat till hela 6 procent i Sverige*. Intresset för ekologisk mat är även fortsatt stort i Sverige, och hela 40 procent av befolkningen uppger att de köpt en ekologisk produkt den senaste månaden**. Detta tar Fontana fasta på genom lanseringen av nyheterna Bruschetta, som är såväl veganska, ekologiska och fria från GMO.

Bruschetta Soltorkade tomater och Kronärtskocka är även fria från laktos och passar därför även dem som mår bättre av en laktosfri kost. Bruschettan har en fyllig och rik smak och passar till såväl pasta, som på en brödbit eller tillsammans med fetaost.

- Ett av Fontanas prioriterade områden är att utöka vårt ekologiska sortiment, och vi är extra stolta över att introducera en nyhet för våra veganska kunder, säger Corina Papadopoulou, kommunikationschef för Fontana.

Bruschetta Soltorkade tomater och Kronärtskocka väger 130 gram och har ett rekommenderat försäljningspris på 32,90 kr per burk. Bruschettan kommer att finnas ute i butik från vecka 11.

För mer information:

Corina Papadopoulou, Kommunikationschef på Fontana, corina@fontanafood.se, 08-4487100
Julia Levander, presskontakt Geelmuyden Kiese, julia.levander@gknordic.com, 070-8652219

*Undersökning via Djurens Rätt 2014, **Lohas in Sweden

Fontana Food AB är ett familjeföretag. Sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland och länderna kring Medelhavet i Sverige. Den klassiska halloumi-osten har funnits sedan 1980-talet, då Fontanas grundare Frixos Papadopoulos var först i Sverige med att sälja halloumi. Numera är den högt älskad i hela landet. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som vår grundare Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen och sonen Loizos Papadopoulos är VD. Fontana har 35 st. anställda med en omsättning på drygt 300 MSEK (2015). www.fontana.se