FOOTWAY Group AB: Årsredovisning för 2015 och delårsrapport för andra halvåret 2015

Footway presenterar årsredovisning för 2015 och delårsrapport för andra halvåret 2015.
Onlinebutiken Footway når en omsättning på 260 miljoner kronor för 2015, med 6,6 miljoner kronor i rörelseresultat. Efter fem år når företaget lönsamhet, ett mål som nås tack vare lojala kunder, menar Footways vd Daniel Mühlbach.

”Genom enkelhet, kundnöjdhet och ett tätt leverantörssamarbete når Footway lönsamhet under 2015. Det ger oss goda möjligheter att ytterligare utveckla Footway och ge våra kunder en ännu bättre shoppingupplevelse. Vi växer tillsammans med dem” säger Footways vd Daniel Mühlbach.

Året i korthet

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 260 MSEK, en tillväxt med 65 procent jämfört med den operativa nettoomsättningen 2014
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar uppgick till 6,6 MSEK
  • Trafiken från mobila enheter ökade med 105 procent
  • Köpen från mobila enheter ökade med 240 procent
  • Antalet besökare som genomförde ett köp ökade med 25 procent
  • Stärkt finansiering genom nyemission av stam- och preferensaktier, om totalt 105 MSEK

”Lanseringen av vår mobila sajt var lyckad. Antalet mobila besökare ökar, och de handlar mer. Vi valde att stärka bolaget finansiellt för att bättra möta våra kunders efterfrågan. Det möjliggör även en stabil utveckling av våra butiker” berättar Daniel Mühlbach.

Årsredovisningen och delårsrapporten finns på Footways hemsida:
www.footway.se/finansiell_information

Footway grundades 2010 och är en renodlad skobutik på nätet och ledande inom segmentet på den nordiska marknaden. Bolaget lanserades på de nordiska marknaderna våren 2011. Footway har idag 37 anställda med kontor i Kista och centrallager i Helsingborg. Bolaget hade under 2015 intäkter om 260 MSEK motsvarande en årstillväxt om 65 procent. EBITDA-resultatet för helåret 2015 uppgick till 6,6 MSEK.

Footways preferensaktie är listad på Nasdaq First North med kortnamnet FOOT PREF. Erik Penser Bank AB är Certified Adviser. Mer information om bolaget finns på www.footway.se.

Daniel Mühlbach, vd
E-mail: daniel.muhlbach@footway.com