Footway Group rekryterar för tillväxt

Footway växer på den nordiska marknaden och kommer under hösten även öppna upp för försäljning från fler andra europeiska länder, som pressmeddelandes 2016-07-07. Som ett led i expansionen har bolaget rekryterat två nyckelpersoner; Fredrik Wallmark som CFO, en ersättningsrekrytering för bolagets CFO som planerar att sluta till hösten och Steve Widinghoff som IT development team leader.

Footways nuvarande CFO Per Jalvemyr, som på eget initiativ slutar, efterträds av Fredrik Wallmark. Fredrik rekryteras från AcadeMedia där han som Group Business Controller bl.a. arbetat med den nyligen genomförda noteringen på Nasdaq Stockholm. Fredrik tillträder under september och Per Jalvemyr kommer arbeta kvar under en övergångsperiod.

”Min tid på Footway har varit fantastiskt lärorik och rolig. Jag har under det senaste halvåret pendlat från Göteborg där jag bor med min familj. Jag har kommit till insikt att situationen inte är optimal varken privat eller professionellt. Uppdraget både kräver och förtjänar fullt fokus och närvaro, något som försvårats efter familjens flytt. Jag är övertygad om att Fredrik har mycket att tillföra Footway på den fortsatta resan.” säger avgående CFO Per Jalvemyr.

”Per har under sin tid som CFO hos Footway byggt upp bolagets ekonomifunktion, tagit bolaget genom finansieringar och listningen på Nasdaq. Det är tråkigt att Per inte har möjlighet att vara med på den fortsatta resan men jag förstår och supportar hans beslut. Per kommer dock kvarstå som en nära vän, aktieägare och Footway-supporter.” säger Footways vd Daniel Mühlbach.

Footway går in nästa fas där den tekniska plattformen är avgörande från många perspektiv; automatiseringar, utvecklingshastighet och kapacitet. Som ett led i expansionen har bolaget rekryterat Steve Widinghoff som senior utvecklare och IT development team leader. Steve har gedigen erfarenhet av snabbväxande bolag där utveckling står i centrum.

”Vi står inför en mycket spännande expansion och en aktiv controlling av processer och nyckeltal är extremt viktigt när antal länder växer och komplexiteten ökar. Fredrik och Steve blir ett starkt tillskott i teamet.” säger Personalchef Louise Liljedahl.

Daniel Mühlbach, CEO
daniel.muhlbach@footway.com
070-99 99 343

Louise Liljedahl, Personalchef
louise.liljedahl@footway.com
073-640 93 50

Per Jalvemyr, CFO
per.jalvemyr@footway.com
070-314 70 11

Footway söker alltid efter drivna människor som vill göra skillnad. Är du en av dem? Hör av dig!

Footway grundades 2010 och är en renodlad skobutik på nätet och ledande inom segmentet på den nordiska marknaden. Bolaget lanserades på de nordiska marknaderna våren 2011. Footway har idag 37 anställda med kontor i Kista och centrallager i Helsingborg. De senaste åren har skomarknaden varit igenom en konsolideringsfas. Footway förvärvade Heppo 2013 och Brandos 2014. Efter två år av integrationsarbete nådde Footway lönsamhet under 2015. Bolaget hade under 2015 intäkter om 260 MSEK motsvarande en årstillväxt om 65 procent. EBITDA-resultatet för helåret 2015 uppgick till 6,6 MSEK.

Footways preferensaktie är listad på Nasdaq First North med kortnamnet FOOT PREF. Erik Penser Bank AB är Certified Adviser. Mer information om bolaget finns på
www.footway.se. Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Footway Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 juli 2016 kl. 08:50 CEST.