FordonsData Nordic AB firar 30 år i branschen

Report this content

2021 är en milstolpe för It-företaget FordonsData Nordic AB och Kobra II DMS. Under 30 år har vi försett fordonsbranschen med systemlösningar. Vår första kund var Philipson, då importör av Mercedes och Nissan i Sverige. Idag, trettio år senare, finns våra system hos över 550 kunder och används av mer än 9 000 användare.

Fordonsdata Nordic AB grundades 1991 av Kaj Liljebladh, men egentligen började vår historia redan på 80-talet när idén till ett nytt affärssystem föddes. Philipson, då importör av Mercedes och Nissan i Sverige, gjorde en upphandling av ett nytt system till sina fordonsåterförsäljare som skulle ha integration med generalagenten och uppdateras automatiskt med transaktioner. Något liknade fanns inte på marknaden då.

På Luciadagen 1987 tecknade Philipson avtal med It-företaget Nimbus Evident, där Kaj Liljebladh arbetade som delägare. Ett par år senare tog Nimbus Evident beslutet att koncentrera sig på sina kärnsystem. Men Kaj Liljebladh såg någonting som de andra inte såg, tog med sig det nya systemet och startade FordonsData 1991.

Vår resa

Genom åren har allt fler generalagenter insett fördelarna med vårt koncept. År 1994 tecknade BMW Group ramavtal med FordonsData och 1997 följde Toyota Sweden efter - två samarbeten som består än idag. Hyundai tecknade ramavtal med oss 2010 och 2015/2016 blev vårt affärssystem certifierat för Ford respektive Opel.

Idag har vi över 550 auktoriserade verkstäder och bilåterförsäljare från nästan alla bilmärken i Sverige som kunder: BMW, Citroën, FCA, Ford, Honda, Hyundai, Jaguar, Kia, Lexus, Land-Rover, Mazda, Mercedes-Benz, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Toyota, Smart och Subaru.

Sommaren 2010 lämnade Kaj över till sin son Daniel Liljebladh som idag är VD för företaget.

- Den 1 september är det 30 år sedan min far Kaj startade FordonsData. Vi har ökat från en handfull medarbetare till över 130, vi har växt från ett par kunder till över 550 ... detta är en helt fantastisk succéhistoria och har varit en unik resa för mig, Kaj och alla våra medarbetare genom åren, säger Daniel Liljebladh. Att vara ett hållbart It-företag i 30 år är inget som kommer av sig själv. Det är våra kunder som gjort det möjligt för oss att fortsätta växa. Deras engagemang har bidragit till att vårt system är det största och mest helintegrerade på marknaden, fortsätter han.

Under jubileumsåret 2021 kommer vi att tänka tillbaka på vår långa historia, minnas alla roliga händelser och fira tillsammans med våra medarbetare som varit med att bygga det som är FordonsData idag. Men framför allt kommer vi att arbeta på vår framtid och fortsätta se våra kunder lyckas med sina företag med hjälp av vårt DMS.

Kontaktperson:

Christina Windisch, kommunikationsansvarig

christina.windisch@fordonsdata.se

Citat

Det är våra kunder som gjort det möjligt för oss att fortsätta växa. Deras engagemang har bidragit till att vårt system är det största och mest helintegrerade på marknaden.
Daniel Liljebladh
Detta är en helt fantastisk succéhistoria och har varit en unik resa för mig, Kaj och alla våra medarbetare genom åren.
Daniel Liljebladh