Årets Gnosjöare 2000 utsedd:

Årets Gnosjöare 2000 utsedd: Yngve Bergkvist, Ice-Hotel AB skapar arbetstillfällen i Jukkasjärvi Yngve Bergkvist, Jukkas AB/Ice-Hotel AB i Jukkasjärvi utsågs idag till "Årets Gnosjöare 2000" för en mycket framgångsrik och internationellt uppmärksammad verksamhet. Priset på 30 000 kronor delades ut av Jan-Åke Kark och juryns ordförande Marianne Qvick Stoltz. De medverkade även i ett seminarium på temat "Globalisering och Internet - möjligheter och risker för företagen", som arrangerades av FöreningsSparbanken i samband med prisutdelningen i Gnosjö Kunskapscentrum på onsdagen. FöreningsSparbankens utser varje år "Årets Gnosjöare". Det är en utmärkelse som går till en småföretagare i en mindre ort som är med och blåser nytt liv i bygden och skapar arbete åt sig själv och andra. En "Gnosjöare" karaktäriseras av idérikedom, arbetssamhet, samarbetsvilja, hjälpsamhet och framtidstro. Juryns motivering är följande: "Årets Gnosjöare är en innovativ entreprenör som med hjälp av de lokala förutsättningarna gör det omöjliga möjligt. Denne persons entreprenörskap präglas av utveckling och ett ständigt nytänkande. Han har dessutom gjutit nytt hopp och inspirerar andra till eget företagande i en ort långt ifrån "tillväxtregionerna". Årets Gnosjöare har byggt upp en mycket framgångsrik och även internationellt uppmärksammad verksamhet baserad på de osannolika komponenterna sträng kyla och Torneälvens klara is!". De övriga finalisterna och andrapristagare var: * Stig Linderholm, LogMax AB, Grangärde * Ulf Hallin, Gustavalax AB, Hagfors * Tony Schelin, Landyvent AB, Sävsjö * Per Nyström, VegTech AB, Vislanda Efter finalen inbjöds årets finalister till en två-dagarsvistelse i Gnosjö med företagsbesök, museibesök och underhållning. Bilder från prisutdelningen finns att hämta från www.bildbyranhlm.se/nyabilder För ytterligare information, kontakta gärna: Gunilla Brette, företagsansvarig FöreningsSparbanken, tel: 070-594 27 29 Jesper Berggren, presschef FöreningsSparbanken, mobil 070-549 37 67 Ingemar Uppman, FöreningsSparbanken, tel 070-658 74 69 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/26/20001026BIT01450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/26/20001026BIT01450/bit0002.pdf