Konjunkturen fortsatt uppåt för småföretagen i Västra Götaland

Report this content

Det går bra för småföretagen i Västra Götalands län. Konjunkturen i länet är långt över rikssnittet och både tjänste- och industriföretagen visar en positiv utveckling. Vart fjärde företag uppger att de har ökat antalet anställda. Det visar Småföretagsbarometern, som presenteras idag av Företagarna, Sparbankernas Riksförbund och Swedbank.

Hela 72 procent av företagen i länet anser att de har goda utsikter att expandera på sikt men det finns tillväxthinder som kan komma att bromsa utvecklingen.

-        Det är glädjande att se den positiva utvecklingen i regionen. Dock uppger en fjärdedel av alla företag i regionen att det största tillväxthindret är svårigheten att hitta rätt utbildad arbetskraft. Vi märker också att arbetskraftskostnader och arbetsgivaravgifter samt skattekostnader upplevs som de största politiska riskerna. Sedan oroar det mig att andelen företagare som upplever en risk med oförutsedda krav för tillstånd och tillsyn har ökat sedan förra årets mätning. Denna typ av osäkerhetsfaktorer borde vi kunna minimera, säger Mikael Erlandson, regionchef på Företagarna Västra Götaland.

Omsättningstillväxten i regionen har fortsatt att öka sedan mätningen 2015. Tjänsteföretagen står för tillväxten medan industrin har försvagats något.

-        Vi är inne i en stark konjunktur och årets Småföretagsbarometer påvisar att företagen i Göteborg och Skaraborg är de som för närvarande drar mest i vår region. Orderingång, omsättning och sysselsättning förväntas öka i samtliga regiondelar under kommande år och en fortsatt positiv lönsamhetsutveckling i både industri- och tjänstesektorn bådar gott för framtiden, säger Sari Hasslinger, SME-samordnare på Swedbank.

För mer information:

Mikael Erlandson, regionchef på Företagarna 070-775 84 00
Sari Hasslinger, SME-samordnare på Swedbank, tel 031-739 77 08

Småföretagsbarometern är Sveriges största konjunkturindikator inriktad speciellt på småföretagskonjunkturen och produceras i samverkan mellan Swedbank, Sparbankernas Riksförbund och Företagarna. Undersökningen omfattar drygt 4000 företagare inom det privata näringslivet med 1-49 anställda.

Taggar: