Ny undersökning: Bemanningsföretagen behövs

— underlättar för ungdomar och invandrare att få arbete Bemanningsföretagen är en viktig väg till arbete och integration för ungdomar och invandrare. Vart tredje företag med minst en anställd kan också tänka sig att ersätta anställda med inhyrd personal, visar en undersökning som Företagarna genomfört.

— Bemanningsföretagen är idag mycket ifrågasatta och deras verksamhet hindras av allt fler framförhandlade regleringar i de kollektivavtal som nu sluts. Men de är nödvändiga för företag som söker tillfällig personal och ungdomar och invandrare som vill in på arbetsmarknaden, säger Företagarnas vd, Anna-Stina Nordmark Nilsson. Undersökningen som Företagarna låtit göra visar att 57 procent av ungdomarna mellan 18 och 29 år anser att bemanningsföretagen ökar deras möjligheter att få arbete. 43 procent av allmänheten anser att bemanningsföretagen ökar invandrares möjligheter till arbete. — Därför är det viktigt att ge bemanningsföretagen möjlighet att agera på marknaden och möta de behov som uppenbarligen finns. Man måste ju lyssna på de som berörs av problemet, det vill säga ungdomarna, och inte bara de fackliga organisationerna, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson. Bemanningsföretagen är viktiga också för att underlätta företagens strukturomvandling och flexibilitet. Undersökningen visar att 34 procent av företagen kan tänka sig att ersätta personal med inhyrd personal. Av dem som använt sig av bemanningsföretag har det oftast handlat om att kapa tillfälliga arbetstoppar. Andra vanliga orsaker är att få ersättare vid frånvaro bland anställda, få tag på rätt kompetens, klara av tidsbegränsade uppgifter och att slippa regler och kostnader för anställning. Rapporten finns att hämta på www.foretagarna.se