FOREX satsar helhjärtat på resebranschen – inte längre bank

Efter knappt 19 år som bank, lämnar FOREX bankbranschen och satsar återigen på sitt ursprung i resebranschen. Finansinspektionen har idag beviljat FOREX ett nytt tillstånd som betalningsinstitut, det sista formella steget i avvecklingen av bankverksamheten som inleddes i slutet av 2020.

Resan börjar på FOREX, som träffar miljontals resenärer varje år i ett stort, nordiskt butiksnät och med en växande e-handel. Nu utökas kunderbjudandet till att omfatta fler produkter och tjänster som gör privat- och affärsresandet enklare, tryggare och roligare.

– Resenärer kommer få ännu större nytta av FOREX före, under och efter sin resa. Att inte längre vara bank ger oss möjlighet att erbjuda fler resenyttiga produkter och tjänster, både i butik, på hemsidan och i mobilen, säger styrelseordförande Beth Friberg.

Tillgängligheten ökar också med fler etableringar på Nordens största flygplatser. FOREX, som sedan länge finns på Stockholm Arlanda med både butiker och uttagsautomater, vann nyligen en upphandling på Helsingfors flygplats Vantaa med 9 butiker och 8 uttagsautomater. Kort därefter skrevs avtal med Copenhagen Airports A/S, CPH, för två butiker på Kastrup varav den första öppnar redan den 01juli 2022.

– Att beställa valuta på vår hemsida och i mobilen har blivit enklare som en del av en ökad digital tillgänglighet. Arbetet med det nya FOREX har redan startat. Det är en spännande utveckling att vi helhjärtat närmar oss resandet igen, säger vd Bo Lagergren som återgår till FOREX styrelse efter sommaren och en ny vd tar vid.

För mer information, vv kontakta:
Beth Friberg, styrelseordförande, beth@forex.se, +46 70 589 20 02
Bo Lagergren, vd, bo.lagergren@forex.se, +46 70 512 21 50

Om FOREX:
FOREX är sedan starten 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta och erbjuder dessutom reseförsäkringar och kreditkort. FOREX finns på 80 centralt belägna butiker och över 60 valutaautomater i Norden, på www.forex.se och 0771-22 22 21.