Hjälp oss få ett rent och välstädat Halmstad!

Hjälp oss få ett rent och välstädat Halmstad! Nedskräpningen vid återvinningsstationerna i Halmstad är idag så omfattande att Förpackningsinsamlingen troligen kommer att inleda särskild bevakning, s k sopspaning vid dem. Eventuellt kan stationer också komma att stängas om situationen inte förbättras. I första hand hoppas dock Förpackningsinsamlingen att alla hjälps åt för att minska nedskräpningen och att behovet av nämnda åtgärder kan minska. Förpackningsinsamlingen är liksom många av de kringboende mycket bekymrade över nedskräpningen vid återvinningsstationerna i Halmstad. Trots intensifierad städning och information har läget inte förbättrats. Återvinningsstationerna är endast avsedda för förpackningar och tidningar (i Halmstad även småbatterier). Inget annat får lämnas där. Tyvärr lämnas en hel del otillåtet material och det är ofta ett ytterst litet antal personer som står för majoriteten av nedskräpningen. Problemen är olika stora vid olika stationer men gäller vid i stort sett samtliga 78 stationer i Halmstad. I flera närliggande kommuner har Förpackningsinsamlingen tvingats sätta in sopspaning vid stationerna. Det har i flera fall har lett till att de som skräpar ner eller lämnar otillåtet material identifierats och polisanmälts. Nedskräpning av återvinningsstationer är olagligt och kan i allvarliga fall leda till böter eller fängelsestraff. Det är troligt att sopspaning nu måste inledas också i Halmstad. Förpackningsinsamlingen och Renhållningsbolaget i Halmstad vill nu vädja till alla att bara använda stationerna till det de är till för: - Det är viktigt att Halmstads invånare tar till sig vår vädjan, det ställer till stora problem och skapar otrivsel när fel saker lämnas vid våra stationer. Hjälp oss därför att få ett rent och välstädat Halmstad, säger Rui Rhodes, regionansvarig vid Förpackningsinsamlingen. - Vi har redan tvingats stänga några stationer på grund av att grovsopor och hushållsavfall lämnats vid dem i sådan utsträckning att situationen blivit ohållbar. Nu hoppas vi den utvecklingen vänder och att vi och alla Halmstadsbor kan samarbeta för en bra miljö och trevliga återvinningsstationer, säger Peter Gustavsson vid Renhållningsbolaget. För ytterligare information: Rui Rhodes, regionansvarig, Förpackningsinsamlingen, tel 046-37 39 72, mobil 070-687 65 87 Ulla Krohn, chef för den regionala organisationen på Förpackningsinsamlingen, tel 08-566 144 04, mobil 070-431 44 04 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/29/20040823BIT21170/wkr0001.pdf