Nio nya återvinningsstationer i Malmö innerstad

Nio nya återvinningsstationer i Malmö innerstad Den närmaste veckan inleds en större utbyggnad av återvinningssystemet i Malmö innerstad. Totalt kommer Förpackningsinsamlingen att öppna nio helt nya återvinningsstationer i innerstaden. De första tre placeras ut i Möllevångsområdet i slutet av nästa vecka. Därefter kommer ytterligare tre stationer i juni och resterade tre i slutet av sommaren. Planeringen och förberedelsearbetet har pågått under våren i samarbete med kommunen, och bygglov beviljades tidigare i vår. - Det finns ett stort behov av återvinningsstationer i centrala Malmö och det är bra att vi och kommunen nu hittat nio strategiskt belägna platser, säger Rui Rhodes, regionchef vid Förpackningsinsamlingen. - Det blir inte bara betydligt enklare för innerstadsborna att lämna sina förpackningar och tidningar, det handlar också om flera tusen ton material per år som nu kan tas om hand för återvinning. Återvinningsstationerna är öppna dygnet runt alla dagar året om. De är till för hushållens förpackningar av plast, glas, papper/kartong och metall och även tidningar/reklamtrycksaker. Däremot kan inte grovsopor som exempelvis möbler, leksaker och kläder, det vill säga allt som inte är förpackningar, lämnas vid återvinningsstationerna. Sådant material kan lämnas vid kommunens återvinningscentraler i Sjölunda (Borrgatan) och Hyllie (Henriksdalsvägen). - Det är viktigt att inte fel saker hamnar i behållarna eftersom det ställer till stora problem för oss i hanteringen och minskar möjligheterna att återvinna materialet, säger Rui Rhodes. I den första omgången som avser Möllevången sätts återvinningsstationer ut först vid Varbergsplan, och någon dag senare vid Falsterboplan och vid Friisgatan-Norra Parkgatan. De övriga öppnas vid Karlskronaplan, Spångatan och Nobeltorget. Därefter vid Carl Gustafs väg, Kungsgatan och Paulibron-S.Promenaden. Exakt datum för när stationerna kommer är inte bestämt. 2-facksbil för enklare tömning Stationerna kommer bland annat att tömmas av den nya s k 2-facksbil som nyligen tagits i bruk av Ekdahls åkeri. Bilen kan hämta två olika materialslag samtidigt vilket gör att man slipper köra med flera olika bilar för olika materialslag. För att undvika en inte ovanlig missuppfattning, att olika material blandas i lastbilen, har den försetts med en tydlig text som talar om att den har olika fack. Ytterligare information: Rui Rhodes, tel 046-37 39 72, 070-687 65 87 Bilder i högupplöst format kan beställas av; Heinz Paul tel: 070-6605623 Bilderna visar Niklas Kristiansson vid Ekdahls åkeri med den nya 2-tvåfacksbilen som snart kommer att ses i Möllevången. Fotograf: Håkan Bergendorff, Malmö. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/16/20040823BIT20960/wkr0001.pdf