Ny entreprenör ska ge effektivare städning av återvinningsstationerna i Falkenberg Förpackningsinsamlingen har slutit avtal med en ny entreprenör som får ansvaret att städa vid återvinningsstationerna i Falkenberg. Från årsskiftet blir det Stena Scanpaper som tar över efter kommunens bolag FAVRAB. - Stena Scanpaper städar redan åt oss i flera andra kommuner och både vi och kommunerna har goda erfarenheter av dem. Förhoppningsvis kommer Falkenbergsborna att märka det i form av ännu renare återvinningsstationer, säger Håkan Wennersten, regionchef vid Förpackningsinsamlingen. - Nu kommer vi dessutom att få löpande rapportering om hur stor nedskräpningen är vid respektive återvinningsstationer, och därmed ett bra underlag för att planera tillsyn och städning. - Jag vill samtidigt passa på att tacka invånarna i kommunen för att det blir allt ovanligare att otillåtet material som grovsopor och hushållssopor lämnas vid stationerna. Bara tomma förpackningar och tidningar får lämnas och det verkar fler och fler ha tagit till sig. Med det nya avtalet räknar Förpackningsinsamlingen att effektivitetsvinster ska uppnås, det blir billigare men minst lika noggrann städning som hittills. Det nya 1-åriga avtalet omfattar de 25 återvinningsstationer i Falkenberg som har insamling av de fem förpackningsmaterialen hårdplast, metall, kartong, färgat och ofärgat glas samt tidningar. För ytterligare information Ulla Krohn, chef för den regionala organisationen på Förpackningsinsamlingen Tel: 08-566 144 04, mobil 070-431 44 04 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/22/20040823BIT21360/wkr0001.pdf