1999 - Norgeshistoriens verste brannår

1999 - Norgeshistoriens verste brannår På 1990-tallet brant det for 22 milliarder kroner i Norge. 1999 fremstår som Norgeshistoriens verste brannår med 3,3 milliarder kroner i erstatningsutbetalinger, mens 1990 var "best" i dette tiåret med 1,6 milliarder kroner i erstatninger. Erstatningsutbetalingene er med andre ord fordoblet fra 1990 til 1999. Den dystre brannstatistikken fra 1999, fortsetter over i det nye årtusen. I følge skadestatistikken til If Skadeforsikring økte selskapets brannerstatninger med nær 5% til 313 millioner kroner i første kvartal i 2000 i forhold til samme periode i 1999. Samlet har det brent for mer enn 800 millioner kroner i årets tre første måneder i Norge. - Vi kan lese de økonomiske konjunkturene i Norge ut fra brannstatistikken. Forrige toppår var 1988. Da var "jappetiden" på det høyeste. 1999 har mange likhetstrekk med 1988, og høykonjunkturen kan leses av på flere områder. Folk har mye penger å rutte med, boligprisene er høye og omsetningen på børsen stor. Vi har alltid sagt at skadeutviklingen er konjunkturavhengig. I dårlige tider er folk mer forsiktige. Det gjenspeiles i færre skader, og lavere erstatningsutbetalinger fra forsikringsselskapene. Fra 1990 og fram til 1995 holdt brannerstatningene seg under 2 milliarder kroner i året. Fra da av har utbetalingene økt jevnt og trutt, sier pressetalskvinne Emma Elisabeth Vennesland i If Skadeforsikring. Feil bruk og dårlig vedlikehold av elektriske apparater har mye av skylden for de mange brannene i hus og hjem. De fleste brannene skyldes menneskelig svikt og uaktsomhet, og kunne vært unngått med enkle forholdsregler, sier Vennesland. Brannskader i villa, hjem og hytte står for rundt 40% av de totale brannerstatningene. De vanligste brannkildene i boliger og hytter er elektriske apparater og pipe/ildsted. De hyppigste årsakene til brann er uaktsomhet ved bruk, eller manglende vedlikehold av elektriske apparater, mangelfull feiing av pipe/ildsted, samt lynnedslag. 10 "bud for å unngå brann * Forlat aldri rom med stearinlys tent * Husk å slå av kokeplater * Trekk ut kontakten av kaffetrakter, strykejern, vaskemaskin osv når disse ikke er i bruk * Slå av fjernsynsapparatet med hovedbryteren, ikke bare fjernkontrollen * Ikke bruk sterkere pærer i lysarmatur enn det som er anbefalt fra produsenten * Lampeskjermer som blir mørke er et tegn på for høy wattstyrke på pæren * Kast gammelt elektrisk utstyr * Røyk aldri på senga * Varm aske må fuktes og oppbevares brannsikkert før den kastes * Ikke bruk vaskemaskin/tørketrommel og oppvaskmaskin når du sover eller er ute av huset Oslo, 15. mai 2000 Kontaktpersoner: Pressetalskvinne Emma Elisabeth Vennesland, If Skadeforsikring, tlf. 22311258, mobiltlf. 92893719 Skadesjef Bjørn Leivestad, If Skadeforsikring, If Skadeforsikring, tlf 23123205, mobiltlf. 92823971 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/15/20000515BIT00510/bit0002.pdf

Om oss

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.