Julbränder vanliga

Julbränder vanliga I december inträffar nästan 50 procent fler bränder än genomsnittet under andra månader. För försäkringsbolagen ligger kostnaden för bränder under en normal decembermånad runt 75 miljoner kronor. Det finns några enkla sätt att undvika julbränder: ELEKTRISK ADVENTSLJUSSTAKE Stäng av den elektriska adventsljusstaken med strömbrytare eller genom att dra ur kontakten, inte genom att skruva ur ett av ljusen. LEVANDE LJUS Ha alltid uppsikt över levande ljus. Släck dem om du lämnar rummet. Se till att inte ha brandfarligt material i närheten av ljusen, som mossa eller annat torrt material. Förvara tändstickor utom räckhåll för barn. Använd inte levande ljus eller tomtebloss i julgranen. Den kan lätt fatta eld. JULENS MATLAGNING I juletid spenderas mycket tid i köket. Smält smör och olja kan lätt fatta eld. Ha aldrig fläkten igång då du t.ex. smälter smör. Om smöret eller oljan skulle fatta eld sprider sig elden mycket snabbt via fläkten. Om en olje-/smörbrand uppstår - kväv elden med ett lock eller en plåt. Aldrig med vatten. BRANDVARNARE Kontrollera att brandvarnarens batterier fungerar. Låna inte ut batterierna till leksaksjulklappen om den saknar batterier. Det är lätt att glömma att sätta tillbaka dem. TV Stäng alltid av med on/off knappen på TV:n - inte med fjärrkontrollen. När man stänger med fjärrkontrollen finns det fortfarande ström kvar i TV:n och den kan överhettas. BRANDSLäCKARE Ha en brandsläckare hemma. Bäst är pulversläckare som även funkar på elbränder. Brandfilt En brandfilt kväver eld utan att börja brinna och är också bra att ha i bostaden. Marianne Ahlgren Pressekreterare If 08-788 23 63 070-352 23 63 If är det ledande nordiska skadeförsäkringsbolaget med 3,8 miljoner kunder. Vi finns i hela Norden och har ca. 7300 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031216BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031216BIT00500/wkr0002.pdf

Om oss

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.