Försäkringskassans årsredovisning för 2011 visar på positiv utveckling

Försäkringskassans årsredovisning för 2011 är nu klar. Jämfört med tidigare år har det skett en positiv utveckling inom många verksamhetsområden.

-          Förtroendet för Försäkringskassan bland våra kunder och i vår omvärld är oerhört viktigt. En förutsättning för detta är att vi har en bra verksamhet. Tidigare och inte minst under 2011 har det gjorts väldigt mycket som lägger en bra grund för det fortsatta arbetet, säger Dan Eliasson, Försäkringskassans generaldirektör.

Punkterna nedan beskriver några av de viktigaste resultat som Försäkringskassan har uppnått under 2011.

• Tillgängligheten har blivit bättre med hänseende på telefoni och fler kan sköta sina ärenden via webben.
  • Den rättsliga kvaliteten i handläggningen har utvecklats positivt vilket lett till att överklaganden och JO-anmälningar har blivit färre.
  • Sjukskrivningsprocessen fungerar allt bättre. Prövningen av de försäkrades arbetsförmåga sker inom rehabiliteringskedjans tidsgränser.
  • Bra information till föräldrar så att de får goda förutsättningar att välja hur de ska fördela föräldrapenningdagar mellan sig.
  • Ökad kunskap om risker och vilka åtgärder som fungerar gällande felaktiga utbetalningar.
  • Av de som besöker Försäkringskassans servicekontor är en fortsatt hög andel nöjda.

Årsredovisningen kan läsas i sin helhet på: http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/a28471b2-b4f8-424a-8b7a-44da484be95f/fk_arsredov_2011.pdf?MOD=AJPERES