Första AP-fondens årsredovisning 2011

Bistert marknadsklimat bjuder stora utmaningar
- Fonden bygger robustare portfölj

Stockholm 16 februari 2012 -- Första AP-fondens avkastning efter kostnader uppgick till -1,9 procent 2011. Fondkapitalet uppgår därmed till 213 318 mkr, vilket är en ökning med 67,6 mdkr sedan starten 2001. Fonden har fortsatt att minska sina förvaltningskostnader, från 0,13 till 0,12 procent. Året präglades av fortsatt makroekonomisk osäkerhet och oro på de finansiella marknaderna. För att möta detta fortsatte Första AP-fonden under året arbetet för att skapa en mer robust portfölj.

Året i korthet

• Resultatet uppgick till –4 233 mkr (20 523) efter kostnader.
  • Avkastningen uppgick till –1,7 procent (10,3) före kostnader och –1,9 procent (10,2) efter kostnader. Fondens förvaltningskostnader var 0,12 procent av förvaltat kapital.
  • Fondkapitalet minskade med 5 463 mkr till 213 318 mkr. Under året betalade fonden ut 1 240 mkr
    (4 041) till pensionssystemet.
  • Exponeringen mot aktier minskade från strax över 60 procent till strax under 50. Investeringarna inom alternativa investeringar ökade till drygt 9 procent. Första och Andra AP-fonden bildade under 2011 ett gemensamt fastighetsbolag, Cityhold, som investerar i kontorsfastigheter i europeiska storstäder.
  • Under året har ansträngningarna att göra fondens portfölj mer robust varit framgångsrika, vilket har minskat fondens risk med närmare en tiondel.

Vd Johan Magnusson kommenterar resultatet:

-När vi blickar tillbaka på 2011 ser vi ett turbulent år. Aktiemarknaderna i världen har utvecklats negativt. Räntemarknaderna har utvecklats mycket olika: i länder med stora skulder har vi sett kraftiga ränteökningar medan räntorna sjunkit i länder där den finansiella risken anses vara låg. Mot denna bakgrund blir vårt resultat för 2011 på –4,2 mdkr eller –1,9 procent förklarligt. Det är lägre än vårt långsiktiga mål men ändå relativt bra givet förutsättningarna.

Första AP-fondens årsredovisning för 2011 finns på www.ap1.se/sv/Finansiell-information-och-press/Rapporter

Johan Magnusson, vd

Ossian Ekdahl, chef kommunikation och ägarstyrning
ossian.ekdahl@ap1.se

Första AP-fonden är en av fem AP-fonder i det svenska allmänna inkomstpensionssystemet. AP-fondernas kapital säkrar att pensioner kan betalas ut även under år när inbetalningarna till inkomstpensionssystemet är lägre än utbetalningarna. Första AP-fonden förvaltar 213 miljarder kronor i en global portfölj bestående av aktier, räntebärande papper och alternativa investeringar såsom fastigheter, riskkapitalfonder och hedgefonder. Första AP-fonden investerar för att nå långsiktigt hög avkastning till låg risk.