Ordinarie bolagsstämma i Fastighetsaktiebolaget Bonifazius

Report this content

Ordinarie bolagsstämma i Fastighetsaktiebolaget Bonifazius (publ) Aktieägarna i Fastighetsaktiebolaget Bonifazius (publ) kallas härmed till ordinarie bolagsstämma torsdagen den 4 maj 2000 kl 18.00 på Radisson SAS Scandinavia Hotel, Västerhavet A, Södra Hamngatan 59-65, Göteborg, tel 031-80 60 00. Deltagande Aktieägare som önskar deltaga i bolagsstämma skall dels vara införd i den av VPC AB ("VPC") förda aktieboken senast måndagen den 24 april 2000 (då detta är en helgdag innebär detta att införing i praktiken måste ha skett senast torsdagen den 20 april 2000, som är närmast föregående helgfria dag), dels anmäla sig hos bolaget senast kl. 12.00 fredagen den 28 april 2000 under adress Fastighets AB Bonifazius (publ), att. Erik Melin, Viktor Rydbergsgatan 10, 411 32 Göteborg. Anmälan kan också göras per telefon 031-16 88 20 eller per telefax 031-16 88 90. Vid anmälan bör uppges namn, personnummer/organisationsnummer, adress och telefonnummer samt registrerat aktieinnehav. För aktieägare som företräds av ombud bör fullmakt översändas tillsammans med anmälan. Den som företräder juridisk person skall förete kopia av registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandlingar utvisande behörig firmatecknare. Aktieägare, som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste tillfälligt omregistrera aktierna i eget namn hos VPC för att äga rätt att deltaga i bolagsstämman. Sådan omregistrering måste vara genomförd senast torsdagen den 20 april 2000 och förvaltaren bör således underrättas härom i god tid före nämnda datum. Förslag till dagordning Val av ordförande vid stämman. Upprättande och godkännande av röstlängd. Godkännande av dagordning. Val av en eller två protokolljusterare. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad. Föredragning av framlagd årsredovisning och revisionsberättelse för 1999. Beslut om fastställande av resultaträkning och balansräkning för 1999, dispositioner beträffande bolagets vinst enligt den fastställda balansräkningen för 1999, och ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktören för 1999. Fastställande av antalet styrelseledamöter, suppleanter, revisorer samt revisorssuppleanter som skall väljas av stämman. Fastställande av arvoden åt styrelse och revisorer. Styrelsens förslag till ändring av bolagsordningen. Val av styrelse och revisorer samt eventuella suppleanter. Styrelsens förslag till beslut om apportemission. Framläggande av handlingar enligt aktiebolagslagens 4 kap 6 §. Styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att upptaga ett förlagslån genom emission av högst [ett] skuldebrev förenat med högst 3.000.000 avskiljbara optionsrätter till nyteckning av aktier, riktad till det - efter genomförande av den på denna stämma beslutade apportemissionen - helägda dotterbolaget Forum SQL Svenska AB. Styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission. Styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att notera bolagets aktier på någon lämplig marknadsplats. 7. b) Vinstdisposition Styrelsen föreslår att årets vinst balanseras i ny räkning. 10.Ändring av bolagsordningen Styrelsen föreslår att bolagsordningen ändras avseende §§ 1, 2, 3, 4, 6 och 7 varigenom bolaget byter firma till Forum SQL AB, bolagets säte ändras till Stockholms kommun, Stockholms län, bolagets verksamhet ändras till att avse att genom hel- och delägda bolag arbeta inom området IT och Internet med försäljning, utveckling, konsultverksamhet och därmed förenlig verksamhet, gränserna för aktiekapitalet ändras till att utgöra lägst 2.075.000 kronor och högst 8.300.000 kronor, antalet styrelseledamöter ändras till 5-10 ledamöter med eller utan suppleanter samt det anges att det på ordinarie bolagsstämma skall utses ett auktoriserat revisionsbolag till revisor för bolaget. Styrelse och revisorer Förslag till styrelse kommer finnas tillgängligt för aktieägarna senast en vecka före stämman. Till revisor för bolaget intill dess ordinarie bolagsstämma har hållits fjärde året efter revisorsvalet föreslås att Ernst & Young utses, med auktoriserad revisor Urmas Prööm som huvudansvarig revisor. 12.Apportemission Styrelsen föreslår att bolagsstämman skall besluta att öka bolagets aktiekapital med högst 1.300.000 kronor från 775.000 kronor till 2.075.000 kronor genom en apportemission av 26.000.000 aktier av serie B á nominellt 5 öre riktad till aktieägarna i Forum SQL Svenska AB med betalning genom överlåtelse av samtliga 8.500 aktier i Forum SQL Svenska AB (556258-5629). De nya aktierna skall tecknas senast 2 juni 2000 och betalning genom överlåtelse av samtliga aktier i Forum SQL Svenska AB skall ske samtidigt därmed. 13.Optionsprogram Styrelsen föreslår att stämman skall besluta att bolaget skall upptaga ett förlagslån genom emission av ett skuldebrev om nominellt högst 100 kronor förenat med avskiljbara optionsrätter till nyteckning av aktier av serie B. Förlagslånet föreslås löpa med 5 % årlig ränta från den 10 maj 2000 till och med förfallodagen den 10 maj 2001, med rätt till förtida inlösen. Nyteckning av aktier skall kunna ske från och med den 10 maj 2002 till och med den 10 maj 2003. Den kurs till vilken skuldebrevet om nominellt 100 kronor förenat med 3.000.000 avskiljbara optionsrätter till nyteckning skall tecknas, liksom teckningskursen för de nya aktierna, skall fastställas så att det anses motsvara marknadsvärdet. Detta kan dock ske först efter det att den värdering av bolaget, som för närvarande genomförs av Ernst & Young Corporate Finance är klar. Samtliga uppgifter kommer att finnas med i styrelsens fullständiga förslag till upptagande av förlagslån, som kommer att finnas tillgängligt för aktieägarna en vecka innan stämman. Bolagets aktiekapital kan komma att öka med högst 150.000 kronor, genom utgivande av högst 3.000.000 aktier, var och en med ett nominellt värde om 5 öre, motsvarande cirka 7,2 % av det totala antalet utestående aktier efter apportemissionen och cirka 6,7 % av det totala antalet röster efter full utspädning. Förlagslånet skall, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, äga tecknas av av det - efter genomförande av den på denna stämma beslutade apportemissionen - helägda dotterbolaget Forum SQL Svenska AB för senare vidareförsäljning på marknadsmässiga villkor av därtill hörande avskiljbara optionsrätter till bolagets styrelse och anställda. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att styrelsen anser att bolaget bör främja detsammas långsiktiga intressen genom att uppmuntra anställda i bolaget till ett ägarintresse däri. Beslutet om upptagande av förlagslån genom emission av skuldebrev förenat med avskiljbara optionsrätter skall villkoras av att apportemissionen i enlighet med punkten 12 ovan genomförs. 14.Nyemission Styrelsen föreslår att bolagsstämman skall bemyndiga styrelsen för tiden intill nästa ordinarie bolagsstämma att vid ett eller flera tillfällen besluta om nyemission av högst 25.000.000 aktier av serie B, varvid avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt kan ske. Anledningen härtill är att styrelsen bedömer att det finns ett flertal förmånliga affärer som kan genomföras om det är möjligt att agera snabbt. Mot bakgrund av detta föreslås stämman godkänna styrelsens förslag. 15.Notering Styrelsen föreslår att stämman skall bemyndiga styrelsen att innan nästa ordinarie bolagsstämma ansöka om notering av bolagets aktier på någon lämplig marknadsplats, såsom t ex SBI eller Nya Marknaden. Årsredovisning för räkenskapsåret 1999 kommer att hållas tillgänglig för aktieägarna hos Fastighets AB Bonifazius (publ), från och med torsdagen den 20 april 2000, under adress enligt ovan, och sändas till aktieägare som så begär och uppger sin postadress. Styrelsens fullständiga förslag till beslut om apportemission, upptagande av förlagslån förenat med avskiljbara teckningsrättsoptioner, bemyndigande att besluta om nyemission samt handlingar enligt aktiebolagslagens 4 kap 6 § kommer att hållas tillgängliga för aktieägarna hos Fastighets AB Bonifazius (publ), från och med torsdagen den 27 april 2000, under adress enligt ovan, och sändas till aktieägare som så begär och uppger sin postadress. Göteborg i april 2000 Styrelsen ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/07/20000407BIT00170/bit0001.DOC http://www.bit.se/bitonline/2000/04/07/20000407BIT00170/bit0002.pdf