Global exponering av Freedesks produkter

Report this content

Freedesk AB ("Freedesk") deltog nyligen på Ergo Expo-mässan i Las Vegas, USA, tillsammans med bolagets amerikanska samarbetspartners. Ergo Expo Fair är en av de ledande mässorna för produkter relaterade till ergonomi. Mässan hålls årligen i Las Vegas och lockar besökare från flera länder.

Marknaden för desk risers expanderar globalt. Statistik visar att endast 1 - 2 procent av amerikanerna har en lösning för stående arbete på sina kontor, vilket visar att marknaden för nya lösningar är omfattande, enligt information som delades under mässan. Det finns en marknad för Freedesks produkter i USA, vilket exemplifieras av att cirka 50 procent av den första containerlasten med Desk Risers var sålda innan den nått land.

Under mässan i Las Vegas visade Freedesk, förutom Freedesk Desk Riser, även en prototyp av bolagets nya laptopstöd Laptop Support. Laptop Support är en lösning för att förbättra ergonomin vid laptop-användning. Produkten kan användas tillsammans med Desk Risern men även som en fristående lösning. Laptop Support fick ett positivt välkomnande av åskådarna på mässan.

VD för Freedesks samarbetspartner kommenterar

"Marknaden för desk risers har ökat markant i USA. Idag syns olika typer och modeller, medan det för några år sedan enbart fanns en eller två på marknaden. Detta visar att det inte är en fluga, utan en stor och växande marknad. Vi är glada över att vi var bland de första att möta Freedesk under Stockholm Furniture and Light Fair i februari 2016. Desk Risern från Freedesk är innovativ med dess estetik och är samtidigt en platt och portabel lösning, som ger den en stark ställning på marknaden. Om vi ​​inte hade inlett samarbetet med Freedesk, hade någon annan gjort det. I själva verket var en viktig del av vår resa till Stockholmsmässan att hitta en ny desk riser som var enklare och mer mångsidig än andra lösningar på marknaden".

VD kommenterar vidare
"Tack vare containern med Desk Risers har vi tillgång till fler än 1 000 enheter. Vi lyckades få ut varuprover strax före starten av mässan i Las Vegas till fler än 45 försäljare som vi nu inleder samarbeten med. Under mässan tog jag emot flera samtal från försäljarna, med positiva reaktioner från marknaden och från potentiella användare. Detta indikerar att vi har haft rätt från början när det gäller efterfrågan på den mångsidiga och enkla desk riser-lösningen från Freedesk på marknaden. Detta bekräftades även genom positiva reaktioner under mässan.”

Johan Stagne, VP Sales & Marketing Freedesk, kommenterar
"Samarbetet med våra partners i USA är viktigt för oss. Personerna bakom företaget kan den amerikanska marknaden och har en stark motivation att introducera vår Desk Riser. De satsar betydande resurser på detta och vi känner precis som de att det var tur att vi träffades under Stockholm Furniture and Light Fair, för att kunna inleda detta samarbete. Jag har flera års erfarenhet från återförsäljar-/distributörverksamhet och vet hur viktigt det är att hitta rätt samarbetspartners, som vi nu har gjort."

Stefan Westergård, VD Freedesk, kommenterar

"Det var härligt att se de positiva reaktionerna på både vår Desk Riser och prototypen för vårt laptopstöd – den tredje produkten vi kommer att lansera. Det ligger ett stort värde i att vara där marknaden är under en vecka med öronen mot marken. Vi ökar förståelsen kring marknaden och stärker relationerna med våra samarbetspartners, som har många års erfarenhet av att arbeta med svenska företag. USA är en stor marknad och eftersom medvetenheten om vikten av vardagsaktivitet ökar snabbt, ser vi en stor potential för våra innovativa och förenklade lösningar i USA. Dessutom var det ett stort plus att vi, tack vare den internationella touchen på mässan, fick kontakt med distributörer från andra länder än USA, vilket ger oss ytterligare affärsmöjligheter."

För ytterligare information om Freedesk, vänligen kontakta:

Stefan Westergård, VD, Telefon: 070-255 57 02, E-post: stefan.westergard@thefreedesk.com

Freedesk AB (559019-4261) har som ambition att förse marknaden med flexibla, enkla och tillgängliga lösningar för att möjliggöra att varje dag är en aktiv dag – och alla de fördelar som kommer med det. Bolagets första lanserade produkt – Freedesk Desk Riser – är en patentsökt, enkel och mångsidig lösning för att ge användaren möjlighet att stå upp och arbeta. Desk Riser är den första av många produkter i bolagets innovationspipline. Freedesks utvecklingskärna finns i Lund och Malmö med omnejd och utveckling görs i samarbete med experter från hela Sverige.