Freetel blir en av två distributörer av mobiltelefoner för Telia i Danmark

Freetel blir en av två distributörer av mobiltelefoner för Telia i Danmark -etablerar nytt helägt dotterbolag i Köpenhamn Freetel AB (under namnändring till One2com AB), meddelar idag att man tecknat ett distributionsavtal med Telia Mobile Danmark, som är ett dotterbolag till TeliaSonera AB. Genom avtalet blir bolaget en av två exklusiva distributörer av mobiltelefoner till Telias danska kunder. Det exakta värdet på avtalet är svårt att bedöma, men Telias kunder och återförsäljare i Danmark handlade under 2002 mobiltelefoner för över 500 miljoner kronor. I samband med avtalet etablerar Freetel AB ett helägt dotterbolag i Tåstrup strax utanför Köpenhamn. Verksamheten i det nya bolaget, One2com Danmark A/S, startar den 1:e oktober. Telia Mobile Danmark ser avtalet som en förstärkning av bolagets distribution i Danmark. One2com Norge AS har sedan tidigare ett motsvarande distributionsavtal med Netcom ASA som är TeliaSonera AB:s helägda norska bolag. "Genom det här distributionsavtalet får vi en flygande start på den danska marknaden", säger Peter Larsson, CFO på Freetel AB och tillfördnad vd för One2com Danmark A/S. "Vår bedömning är att vi snabbt kommer att kunna nå stora volymer i Danmark. Hur stora och hur snabbt vågar vi inte säga i dagsläget, men självklart är det här en oerhört betydelsefull affär för oss". För ytterligare information, vänligen kontakta: Freetel AB Tommy Jensen, VD Peter Larsson, CFO Tel. + 47 21 504100 Tel. 08-556 965 43 tommy.jensen@one2com.no peter.larsson@freetel.se Eller besök vår hemsida: www.freetel.se Om Freetel/One2com AB Bolaget är Skandinaviens ledande värdeadderande distributör och leverantör av eftermarknadstjänster för mobiltelefoner och kringprodukter. Freetel och One2Com har drygt 40 medarbetare i Sverige, Norge och Danmark. Proforma uppgick intäkterna 2002 till cirka 251 Mkr. Aktien handlas på Stockholmsbörsens O-lista, huvudkontoret ligger i Nacka. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/30/20030930BIT00580/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/30/20030930BIT00580/wkr0002.pdf