Freetrailer utökar med 43 ytterligare släpvagnar med ett kontraktsvärde om minst 3.6 MDKK

Freetrailer utökar sina samarbeten vilket ger ytterligare 43 släpvagnar på den svenska och danska marknaden och når därmed sammanlagt fler än 1 500 släpvagnar. Det samlade kontraktsvärdet uppgår till minst 3,6 MDKK över en period om tre år.

Freetrailer utökar sina samarbeten med Sängjätten, XXXLutz, Förrådet, CBRE, Riksbyggen, Båstad Torekov Self Storage och IKEA i Sverige samt med Power, SPAR och Rema 1000 i Danmark och sätter ännu fler städer på kartan där det kan lånas en gratis Freetrailer. Med de nya avtalen utökar Freetrailer släpvagnsflottan med 43 släpvagnar i Danmark och Sverige och har därmed fler än 200 hämtningsplatser i hela Norden. De nya orterna med Freetrailers hämtningsplatser kommer att vara Stenungssund och Båstad i Sverige och Holbæk, Munkebo och Aalborg i Danmark.

Utöver de nya släpvagnarna kommer 26 släpvagnar att konverteras till den elektroniska självbetjäningslösningen Freelock. De partners som uppgraderar till Freelock nu är CBRE och IKEA Enebyängen i Sverige och Power och SPAR i Danmark.

"Vi är mycket nöjda att vi kan utvidga samarbetet med våra befintliga partners, oavsett om det gäller fler uthyrningsplatser eller expansion av släpvagnsflottan. Det är både en förtroendeförklaring för vårt sätt att driva företaget och ett stöd till hela vårt delekonomiska koncept med gratis traileruthyrning”, säger VD Allan Sønderskov Darré, Freetrailer.

Allan Sønderskov Darré, Group CEO & grundare

Freetrailer är ett danskt teknikföretag, grundat 2004, med målet att göra det enkelt att boka och låna en släpvagn gratis via en delningsekonomisk IT-plattform. Företaget erbjuder idag sina kunder en 100 procent självbetjäningslösning via en applikation, och ett elektroniskt lås som ger kunderna full flexibilitet.

Konceptet har visat sig öka trafiken till butikerna på ett innovativt och nytänkande sätt, och sedan starten har fler än 2 miljoner kunder lånat en släpvagn hos IKEA, SILVAN, Pelican Self Storage – eller hos ett av bolagets 30 andra nordiska affärspartner. Företaget arbetar med en tvåsidig tillväxtplan, där förstärkning av de befintliga hemmamarknaderna är den ena delen och internationalisering av konceptet utgör den andra.

Den danska tidningen Børsen har tilldelat Freetrailer sju tillväxtgaseller i rad. Idag har Freetrailer en mycket lönsam och globalt skalbar affärsidé baserad på en beprövad och robust IT-plattform.