Delårsrapport januari – september 2018

SAMMANFATTNING AV FRONTOFFICEKONCERNEN FÖR JULI - SEPTEMBER 2018

• Koncernens nettoomsättning uppgick under perioden till 4 288 KSEK (3 317 KSEK)

• Resultat efter finansiella poster uppgick till 1 853 KSEK (3 331 KSEK)

• Resultat per aktie 0,07SEK (0,22 SEK)

SAMMANFATTNING AV FRONTOFFICEKONCERNEN FÖR JANUARI - SEPTEMBER 2018

• Koncernens nettoomsättning uppgick under perioden till 8 474 KSEK (8 992 KSEK)

• Resultatet efter finansiella poster uppgick till -1 606 KSEK (6 693KSEK), Resultat före nedskrivningar 50 KSEK

• Resultat per aktie -0,06 SEK (0,44 SEK)

• Antalet utestående aktier per 2018-09-30 var 26 538 673* st (15 290 996 st)

* = pågående nyemission. Antal aktier efter full registrering är 28 448 601 st

VD:n har ordet
För 10 år sedan var jag ekonomichef på ett bolag som var i företagsrekonstruktion för andra gången på två år och jag såg hur värden försvann ur bolaget istället för att räddas. Jag minns att jag då tänkte ”Det här måste gå att göra bättre!” Min vision när jag startade FrontOffice och Svensk företagsrekonstruktion var att jag ville hjälpa företagsledare att återbygga sina företag, hjälpa dem att vända från kris till vinst och rädda värden!

Vi ser nu hur konkurserna sakta, men ändå säkert- ökar månad för månad. Det är ett tveklöst och tydligt tecken på att ett skifte är på gång i den svenska ekonomin. Som ett första steg har vi under en längre tid sett hur de mindre bolagen får problem med sitt kassaflöde. Därav alla nya långivare som lånar ut pengar till behövande bolag. Dessa aktörer tar en naturlig plats när bankerna inte vill/kan ta risk. Men med risk kommer såklart kostnad. Nästa våg som nu kommer är de mellanstora bolagen som länge har kunnat förlita sig på en upparbetad relation med sin bank. I detta segment finns även merparten av generationsskiftesföretagen som nu behöver lämna över till nästa generation företagare. Ett tydligt tecken är att det under perioden har inkommit ett flertal kunder som omsätter + 200 milj / år vilket skall ställas mot vår genomsnittliga kund på 35-50 milj / år. Fortsätter trenden med ökat antal konkurser kommer det förändra affärsklimatet generellt.

Vi i FrontOffice-koncernen jobbar för fullt med att rusta vår verktygslåda med alla de verktyg vi behöver för att kunna hjälpa företag i kris. För krisen kommer att komma! Då står vi redo att hjälpa företagen att överleva genom rekonstruktion, affärsutveckling och finansiering.

Under tredje kvartalet har vi ökat vår omsättning med 98 % mot förgående kvartal med en rörelsevinst om cirka 1,5 MSEK samt vinst efter finansiella poster om cirka 1,8 MSEK i Q3. Detta härleds till ökad aktivitet i både moder- och dotterbolag med ett ökat inflöde av bolag som är behov av rekonstruktion. Samtidigt har vi arbetat med att utveckla våra portföljbolag, vilket har burit frukt.

Vi har under perioden investerat i ett nytt spännande bolag, Samtrygg AB, noterat på NGM Nordic MTF. De arbetar med att erbjuda en trygg och säker andrahandsuthyrning och de växer stadigt månad för månad. Samtrygg är ingen klassisk turnaroundinvestering, däremot i våra ögon ett undervärderat branschledande bolag som också står rustade för förändrat konjunkturläge.

Vi har även utökat vårt innehav i Quickbit under perioden. Bolaget erbjuder säkra betallösningar till bl.a. e-handel. Genom att använda blockchain-teknik med kryptovaluta som värdebärare sker transaktionerna direkt och med spårbarhet vilket minimerar riskerna för bedrägeri. Nya regelverk, internet- och mobilteknologi och en alltmer gränslös värld skapar enorma affärsmöjligheter för den här typen av lösningar.

Det finns kanske några som undrar varför FrontOffice har även tillväxtbolag i portföljen och inte endast turnaround case?

Vi har sagt det förut och jag säger det igen, Sverige har nu under många år varit i högkonjunktur och företagsklimatet har varit gynnsamt för svenska bolag. Vi ser nu hur en första våg av ökade konkurser inom framför allt sektorerna retail, bygg och restaurang. Vilket vi vet från tidigare lågkonjunkturer ofta är startskottet på en nedåtgående trend. Våra tillväxtinnehav är en viktig del i att öka värdet på FrontOffice i ”väntan” på sämre tider och på att bra turnaround case skall komma. Dvs. dessa tillväxtbolag ett perfekt sätt att bygga värde i FrontOffice.

Med hänvisning till att bygga värde i bolaget, har vi även slutit ett kreditavtal på 20 miljoner kronor som ger oss möjlighet att fortsätta utveckla innehaven inom tillväxt och då framförallt inom fintech. Det betyder att vi kan göra mer och fler saker och på så sätt möjliggöra en ännu bättre avkastning för våra aktieägare.

Avslutningsvis vill jag tydliggöra FrontOffice övergripande framtida fokus; under slutet av 2018 och början på 2019, kommer vi lägga fokus på:

-        Utveckla turnaround-verksamheten med nya tjänster och partners

-        Bygga vidare på våra befintlig investerings/finansieringstjänster

-        Utveckla och bygga värde i våra portföljbolag

Med detta vill jag önska er en fortsatt fin avslutning på året.

Johan Lund, VD

Intäkter och resultat juli - september 2018

Nettoomsättningen uppgick till 4 288 KSEK (3 317 KSEK). Rörelseresultatet uppgick till 1 496 KSEK (308 KSEK). Resultatet efter finansiella poster blev 1 853 KSEK (3 331 KSEK)

Resultat per aktie uppgick till 0,07 SEK (0,22 SEK).

Intäkter och resultat januari - september 2018

Nettoomsättningen uppgick till 8 474 KSEK (8 992 KSEK). Rörelseresultatet uppgick till -5 029 KSEK (-564 KSEK). Resultatet efter finansiella poster blev -1 606 KSEK (6 693 KSEK), Resultat före nedskrivningar 50 KSEK.

Resultat per aktie uppgick till -0,06 SEK (0,44 SEK).

Väsentliga händelser juli – september
Johan Lund valdes in i FTCS Sweden AB (publ) (fd. Financial Transactions Control Systems Sweden AB (publ)) som ordinarie styrelseledamot.

FrontOffice har förvärvat 2 000 000 aktier i Quickbit eu AB (publ) (”Quickbit”) inför Quickbits planerade notering. FrontOffice förvärvade aktierna av befintliga aktieägare till kursen 2,40 SEK/aktie, vilket motsvarar en investering om 4,8 MSEK. Förvärvet betalas genom en riktad nyemission om 1 371 428 B-aktier till kursen 3,50 SEK.

FrontOffice har förvärvat 645 000 B-aktier i Samtrygg Group AB (publ) (”Samtrygg”). FrontOffice förvärvade aktierna av befintliga aktieägare till kursen 2,80 SEK/aktie, vilket motsvarar en investering om 1,806 MSEK. Förvärvet betalas genom en riktad nyemission om 516 000 B-aktier till kursen 3,50 SEK.

Den 16 april förstärkte FrontOffice Quickbit med ett brygglån om 1 MSEK inför kommande listning. Lånet har återbetalats till fullo, jämte ränta. Samtidigt meddelade även Quickbit att deras Senior advisor, Jörgen Eriksson, tar över rollen som VD efter Reinhold Konnander.

FrontOffice har ingått ett avtal om en investeringskredit (kreditfacilitet) om 20 miljoner kronor, öronmärkt för att utveckla både befintliga innehav och fortsatta investeringar inom fintech. Krediten har ensidiga konverteringsrättigheter för FrontOffice. Investeringskrediten tillhandahålls av FTCS Intressenter AB och ger FrontOffice en icke säkerställd kredit om maximalt 20 MSEK under en treårsperiod till 8 % årsränta på vid var tid utnyttjad kredit.

FrontOffice portföljbolag The Great Wild har ingått avtal om förvärv av 100 % av Huntland AB, generalagent för bösstillverkaren Strasser. Förvärvet sker genom en riktad nyemission av 666 667 The Great Wild-aktier á 3 SEK/aktie.

Styrelsen i The Great Wild AB (publ) har utsett Oskar Eriksson till tf. VD. The Great Wild är ett portföljbolag till FrontOffice. Oskar Eriksson har arbetat i koncernen sedan hösten 2017 och nu senast som Business Controller i FrontOffice, en roll han fortsätter parallellt.

Insiderhandel
FrontOffice VD, Chief Marketing Officer och Business controller har den 28 augusti köpt aktier i bolaget. Förvärven gjordes över marknaden.

Väsentliga händelser efter perioden

En större aktieägare i FrontOffice har ingått ett frivilligt lockup-avtal t.o.m. juni 2019 på totalt cirka 2,035 miljoner B-aktier, motsvarande ca 7,7 % av utestående B-aktier i FrontOffice. Lock up-avtalet innebär att aktieägaren förbinder sig att inte avyttra eller på annat sätt förfoga över de omfattade aktierna innan 13 juni 2019. Lock up-avtalet hänför sig till FrontOffice förvärv av aktier i FTCS Sweden kommunicerat den 18 maj 2018 samt den kvittningsemission genom vilken köpeskillingen reglerades som kommunicerades den 14 juni 2018.

FrontOffice har utökat sitt innehav i QuickBit eu AB (publ) genom att förvärva ytterligare 550 000 aktier á 2,40 sek. Förvärvet görs delvis genom kontant betalning om 600 000 sek och resterande del om 720 000 sek regleras via en säljrevers som löper till 2018-12-31. Totala innehav uppgår efter förvärvet till 6,91 %.

Den 16 oktober höll FrontOffice extra stämma där utsågs Johan Gorecki till styrelseledamot intill nästkommande årsstämma. Johan har lång erfarenhet inom MTG (Modern Times Group) där han under en tid jobbade direkt under Jan Stenbeck, fd styrelseledamot i FundedByMe och i riskkapitalbolagen Meta Group och Seaf. Han är även grundare och styrelseledamot i bl.a. Springfellow AB samt Corporate Finance-ansvarig hos RNB Retail and Brands AB (publ) samt medgrundare av GlobalForum. Johan har bred erfarenhet och expertis inom affärs- och konceptutveckling samt kapitalanskaffning inom bl.a. IT/tech, retail och e-commerce.

Under stämman entledigandes nuvarande revisor Jenny Gentele och Andreas Nyberg, partner på Ernst & Young AB, utsågs till bolagets revisor. Beslutet om byte av revisor möjliggör en större kompetensbredd vilket ett globalt bolag som EY innefattar.

FrontOffice helägda dotterbolag, Svensk Företagsrekonstruktion stängde oktober med nytt försäljningsrekord. Totalt estimerat ordervärde under oktober landar på cirka 2,6 MSEK.

Johan Lund, VD i FrontOffice valdes under QuickBits extra stämma in som ordinarie styrelseledamot. Extra stämman hölls i Stockholm den 6 november.

Avskrivningar
Under perioden har avskrivningar gjorts i KROSS om 22 500 kr.

Kassaflöde & finansiell ställning
Koncernen hade vid periodens utgång 2 211 KSEK (f å 1 766 KSEK) i likvida medel och inga utnyttjade krediter. Kassaflöde från den löpande verksamheten för perioden uppgick till -3 362 KSEK (-3 103 KSEK) varav det andra kvartalet uppgick till 2 968 KSEK (-3 377 KSEK). Koncernens soliditet uppgick den 30 september 2018 till 88 % (f å 76 %).

Eget kapital, aktiekapital och antal aktier
Per den 30 september 2018 uppgick FrontOffice egna kapital (hänförligt till moderbolagets ägare) till 55 587 KSEK (f å 18 467 KSEK). Aktiekapitalet är fördelat på 26 538 673 aktier med ett kvotvärde om SEK 0,05. Under perioden påbörjades en nyemission vilken vid periodens utgång ej är till fullo registrerad. Antal aktier efter full registrering kommer vara 28 448 601 st. Det finns två aktieslag. Varje aktie medför lika rätt till andel i Moderbolagets tillgångar och resultat. Totalt finns det 2 000 000 aktier av serie A, samt 26 448 601 aktier av serie B. Aktier av serie A, ISIN-kod SE0005337912, berättigar till 10 röster och aktier av serie B, ISIN-kod SE0005337920, berättigar till en röst på bolagsstämman. Det är aktier av serie B som är upptagna till handel på NGM Nordic MTF.

Anställda
Per den 30 september 2018 hade koncernen 11 heltidsanställda, varav 5 män och 6 kvinnor. Utöver detta anlitar koncernen ett antal underkonsulter.

Framtid
FrontOffice-koncernen är experter på turnarounds och det ska vi fortsätta vara och bygga vidare på. I och med att konkurserna kontinuerligt ökar i Sverige kommer många bolag få problem och därigenom behöva vår hjälp. Vidare kommer det likt tidigare kommunicerats, läggas fortsatt fokus på att utveckla och förädla befintliga innehav.

Våra fokusområden:

•  Utveckla turnaround-verksamheten med nya tjänster och partners
  •  Bygga vidare på våra befintliga utlåning/finansieringstjänster
  •  Utveckla och bygga värde i våra portföljbolag

Koncernens tidigare satta sikte om förvärv av bolag i turnaroundsituation och tillväxtbolag (fintech) samt bolag av strategisk betydelse står fast.

Redovisningsprinciper
Delårsrapporten har upprättats i enlighet med Årsredovisningslagens krav och Bokföringsnämndens kompletterande normgivning BFNAR 2007:1, frivillig delårsrapportering och följer NGM Nordic MTFs noteringskrav.

Bolaget och koncernen följer årsredovisningslagen och BFN:s kompletterande regelverk BFNAR 2012:1 Årsredovisning och Koncernredovisning (K3). Bolagets redovisningsprinciper är oförändrade jämfört med senaste räkenskapsåret och finns beskrivna i senaste avgivna årsredovisning (2017).

Transaktioner med närstående
Under perioden har inga ersättningar utgått till närstående.

Bolagets verksamhet och riskfaktorer
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som koncernen står inför. Vid bedömning av FrontOffice framtida utveckling är det av vikt att vid sidan av potentiell resultattillväxt även beakta riskfaktorer. FrontOffice verksamhet påverkas av ett flertal risker som kan ge effekt på resultat och finansiella ställning i varierande grad. För en beskrivning av bolagets risker hänvisas till bolagets senaste avgivna årsredovisning (2017).

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Kommande rapporttillfällen
FrontOffice Nordic AB (publ) lämnar delårsrapporter som omfattar kvartal (tre månader). Delårsrapporter och årsredovisningar kan laddas ner på www.frontofficenordic.se eller www.ngm.se

Bolaget lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:

Bokslutskommuniké 2018: 20 februari 2019

Tremånadersrapport 2019: 14 maj 2019

Årsstämma: 15 maj 2019

Årsredovisning
Årsredovisningen jämte revisionsberättelse kommer från och med 15 april 2019 hållas tillgänglig hos bolaget på Birger Jarlsgatan 60, 114 29 Stockholm samt på FrontOffice hemsida: www.frontofficenordic.se.