FrontOffice stärker organisationen med teknisk kompetens - Dean Quanne blir ny CTO

I syfte att aktivt styra den tekniska utvecklingen i FrontOffice olika investeringar, stärker Investmentbolaget FrontOffice Nordic AB (publ) (”FrontOffice”) sin organisation genom Dean Quanne som blir bolagets Chief Technical Officer (CTO). Dean har en gedigen bakgrund från bland annat General Electrics, Vodafone, Siemens och Nokia där han främst arbetat med IT-arkitektur och med att utveckla nya produkter.

Dean kommer främst ansvara för att säkerställa den löpande tekniska utvecklingen i FrontOffice nuvarande och kommande investeringar för att säkerställa maximal avkastning. Han kommer även ha ansvar för att utifrån de tekniska infallsvinklarna, identifiera och utvärdera FrontOffice prospects samt sköta den tekniska Due Dilligence-processen på bolagen.

Dean har över 30 års erfarenhet av professionellt utvecklingsarbete, design och användarupplevelse från några av världens största mjukvaruföretag inom branscher som sträcker sig allt ifrån bank och finans, läkemedel, mobil till telekom. Han har varit en del i utformningen av framtidsplanerna för företag så som Nokia, Vodafone, BT, GE Aviation, Merck Sharp & Dohme, IBM, Siemens och flera andra europeiska telekombolag.

Dean har även varit medgrundare och CTO för ett antal innovativa företag inom mobilspel, betalning- och iGaming-plattformar, och senast den tekniska kraften bakom fintechföretaget Intergiro.

Dean kommer arbeta i ett team tillsammans med fyra seniora utvecklare som alla tillsammans kommer arbeta för att bidra till, och säkerställa den tekniska utvecklingen i FrontOffice nuvarande och kommande bolag.

”FrontOffice står inför en expansion och vi har nu ett antal lovande fintechbolag i vår pipe. Deans kompetens är precis vad vi behöver för att komplettera vårt nuvarande team samt för att säkerställa att våra investeringar håller rätt teknisk nivå och att den tekniska utvecklingen går enligt plan. Dean kommer närmast från Intergiro där han ansvarat för utvecklingen av framtidens bankplattform och innan dess har han bland annat varit Nokias chefsarkitekt och högsta tekniskt ansvariga, han har därigenom lång erfarenhet från att framgångsrikt driva tekniska projekt. Vi ser fram emot att ha honom i vårt team säger Johan Lund, VD FrontOffice.

”Att ett investmentbolag anställer en CTO hör inte till vanligheterna, men det visar att vi inte är ett ”vanligt” investmentbolag utan vi tar ett mycket större grepp om våra investeringar än att endast tillskjuta kapital. Vi arbetar tillsammans med bolagen för att utveckla dem och för att hitta synergier som gör att vi snabbare kan röra oss framåt. Vi ska bygga något stort av FrontOffice och då krävs det att vi aktivt kan bidra till den tekniska utvecklingen i våra innehav. Deans och hans teams kompetens kommer vara ovärderlig för att säkerställa denna framgång” säger Sven Hattenhauer, COO FrontOffice.

johan.lund@frontofficenordic.se

FrontOffice investerar i spännande tillväxtbolag som behöver kapital och resurser för att ta nästa steg i sin utveckling, främst inom fintech. FrontOffice B-aktie är listad på handelsplatsen NGM Nordic MTF.