FundedByMe lanserar sin första polska crowdfundingkampanj

FundedByMe har sedan april i år ett säte i Polen och nu i sommar lanseras den första polska crowdfundingkampanjen på FundedByMe. Blinkee.city blir den första polska kampanjen på sidan. Efter att ha drivits i 8 städer i Polen samt i Budapest ska Blinkee.city nu göra det möjligt att smidigt hyra en scooter även i Stockholm.

—Vi ser att teamet bakom Blinkee håller världsklass, med ett briljant genomförande. De växer väldigt fort och gick från 0 till 600 scootrar bara det första 1,5 året - helt utan externa investerare. De är lönsamma redan på den här nivån och dessutom både disruptiva och miljövänliga. Det känns jätteroligt att FundedByMe Polens första kampanj siktar på en expansion mot de nordiska länderna, säger Maciej Gajewski, Vd, FundedByMe Polen.

FundedByMe har sedan ett par månader tillbaka ett kontor i Warszawa, Polen och nu lanseras den första crowdfundingrundan av polska entreprenörer på plattformen. Målet är att fler ska förstå vinsterna i företaget med equity crowdfunding och att Blinkee.city blir den första av många kommande polska kampanjer.

— Polen har en väldigt spännande marknad och teamet som driver det polska kontoret är otroligt drivna och har ett starkt nätverk. Vi är extra spända på att se den första kampanjen lanseras då eldrivna fordon är framtiden och vi på FundedByMe är särskilt bra på att driva crowdfunding med företag inom det området. Om den första kampanjen är så här häftig, tänk då framtida kampanjer som kommer lanseras. Coola kampanjer och stora marknader av investerare är en bra kombination, säger Daniel Daboczy, Vd och medgrundare på FundedByMe.

Blinkee.city har haft stora framgångar i polska städer och vill nu utöka till Stockholm. Genom appen hittar du den närmaste scootern, bokar den och som kund har du sedan en kvart på dig att ta dig dit. Med hjälp av appen kan du sedan låsa upp scootern och där finns även en medföljande hjälm. Efter det åker du dit du önskar, parkerar scootern och avaktiverar den i appen. Därmed betalar du endast för minuterna du nyttjat scootern.

FundedByMe är en av få ”full-service crowdfunding plattformar” som erbjuder finansieringsstöd genom equity crowdfunding. Sedan start har bolaget hjälpt mer än 470 bolag från mer än 25 olika länder och totalt samlat in över SEK 550 miljoner. Bolaget har mer än 250,000 registrerade investerar medlemmar från närmare 200 länder. FundedByMe har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige samt samägda partnerbolag i Dubai, Finland, Malaysia, Polen och Singapore.

Blinkee.city är ett polskt företag som erbjuder scooters on-the-go. I deras app hittar man närmaste scooter, bokar den och sedan är man redo att åka. I appen betalar man sedan för minuterna man använt scootern och när man når sin slutdestination är det bara att parkera den där. Blinkee.city finns i åtta polska städer och i Budapest, men snart också i Stockholm.

Michaela Berglund
CMO, FundedByMe

michaela@fundedbyme.com

FundedByMe är en av få ”full-service crowdfunding plattformar” som erbjuder finansieringsstöd genom equity crowdfunding. Sedan start har bolaget hjälpt mer än 470 bolag från mer än 25 olika länder och totalt samlat in över SEK 500 miljoner. Bolaget har mer än 110,000 registrerade investerar medlemmar från närmare 200 länder. FundedByMe har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige samt samägda partnerbolag i Dubai, Finland, Malaysia, Polen och Singapore. För mer information vänligen besök hemsidan: www.fundedbyme.com

Citat

Vi ser att teamet bakom Blinkee håller världsklass, med ett briljant genomförande. De växer väldigt fort och gick från 0 till 600 scootrar bara det första 1,5 året - helt utan externa investerare. De är lönsamma redan på den här nivån och dessutom både disruptiva och miljövänliga. Det känns jätteroligt att FundedByMe Polens första kampanj siktar på en expansion mot de nordiska länderna.
Maciej Gajewski, Vd, FundedByMe Polen
Polen har en väldigt spännande marknad och teamet som driver det polska kontoret är otroligt drivna och har ett starkt nätverk. Vi är extra spända på att se den första kampanjen lanseras då eldrivna fordon är framtiden och vi på FundedByMe är särskilt bra på att driva crowdfunding med företag inom det området. Om den första kampanjen är så här häftig, tänk då framtida kampanjer som kommer lanseras. Coola kampanjer och stora marknader av investerare är en bra kombination.
Daniel Daboczy, Vd och medgrundare på FundedByMe