• Pepins/

FundedByMe:s effektiviseringar innebär cirka 45% lägre operationella kostnader – marknadsläget fortsatt gott inför 2020

FundedByMe:s åtgärder för att sänka sina operationella kostnader fortsätter ge resultat. Kostnaderna för andra halvåret 2019 estimeras vara 45 procent lägre än under första halvåret. Vidare har flera tidigare kommunicerade åtgärder uppfyllts under fjärde kvartalet.

”Det är glädjande att vi når dessa kortsiktiga målsättningar då det är goda förutsättningar för att bolaget ska kunna ta nästa steg i utvecklingen efter årsskiftet. Vår bedömning är att marknadsläget ser fortsatt starkt ut för 2020 vilket antalet lyckade Crowdfunding-case och genomförda kunduppdrag i Laika under hösten, är ett starkt bevis på”, säger FundedByMe:s vd Daniel Daboczy.

Under hösten har ett antal milstolpar uppnåtts, bland annat:

• Ett avtal har tecknats med Tario AB för att utveckla en funktion för andrahandsmarknad (secondary) för onoterade aktier. Sedan tidigare har en avsiktsförklaring tecknats mellan bolagen. Ambitionen är att lansera en första version under Q1 2020. Funktionen förväntas leda till ökad investeraraktivitet på crowdfunding-portalen.
  • FundedByMe har minskat sitt ägande till under 20 procent i alla samägda partnerbolag i utlandet. Detta leder till en redovisningsteknisk skillnad där FundedByMe-koncernen inte redovisar sin andel i partnerbolagens eventuella förluster. Samtidigt behåller FundedByMe tillräckligt stort ägande för att även framöver ha en stark närvaro i berörda länder samt fortsätter nå stora grupper av investerare utomlands.
  • Produkten “Crowdfunding för noterade bolag” har färdigställts och arbete pågår inför lansering av första kundcaset. Produkten erbjuder publika och noterade bolag möjlighet att genomföra crowdfunding som del i strategin vid kapitalanskaffning genom FundedByMe och utnyttja de möjligheter som crowdfunding innebär.
  • ​​​​​​​Feminvest har ombildats till eget bolag där FundedByMe AB (publ) är majoritetsägare med 60 procent.
  • ​​​​​​​Bolagets kostnader fortsätter sjunka. Exempelvis har operationella kostnaderna för andra halvåret 2019 sjunkit med cirka 45 procent jämfört med första halvåret. Dessa siffror innebär att bolagets kostnader nu ligger på en långsiktigt hållbar nivå utan att påverka kundnöjdheten. Bolaget kommer att presentera bokslutskommuniké med fullständiga siffror för 2019 senast den 28 februari 2020.

För ytterligare information vänligen kontakta:

FundedByMe Crowdfunding Sweden AB är ett noterat teknikbolag inom fintech med inriktning mot finansmarknaden. I nuvarande stund erbjuder bolaget en plattform för finansieringsstöd genom equity crowdfunding för diverse startups och tillväxtbolag runt om den globala marknaden. Bolaget består i dagsläget av FundedByMe.com och Laika Consulting (kommunikationsbyrå inom finansiell kommunikation), samt majoritetsägande i Feminvest och även samägda partnerbolag i Finland, Malaysia, Singapore, Polen, Holland och Dubai/FAE. Gruppen når tillsammans över 269,000 registrerade globala investerarmedlemmar. Bolagets aktier kan exempelvis handlas på Avanza (FBM MTF B) eller Nordnet (FBM MTF B).