• Pepins/

FundedByMe:s styrelseordförande Johan Jörgensen ställer inte upp för omval

I samband med årsstämman i FundedByMe den 14:e maj 2020 kommer bolagets styrelseordförande Johan Jörgensen inte att ställa upp till omval. Kallelse till stämman samt fördjupad information avseende föreslagna ledamöter och ny ordförande presenteras den 14:e april 2020. Till ny ordförande kommer att föreslås: Per Anders Fasth. Till ledamöter kommer att föreslås till omval Klara Leander, och till nyval Christian Lindell, Haqvin Svensson, Anders Lundström.

"Jag har varit FundedByMe:s första och hittills enda styrelseordförande. Efter ett decennium på posten är det dags för nya krafter att ta vid och för mig att kunna fokusera helt på mitt specialområde; Foodtech. Det har varit en ynnest att få följa med på resan och jag är oerhört stolt över allt vi har lyckats åstadkomma under åren. Det känns också mycket bra att få lämna över ett bolag som har varit med och byggt en helt ny bransch, crowdfunding, genomfört förvärv, en börsintroduktion, strukturerat verksamheten med fokus på lönsamhet och lanserat nya digitala produkter för både IR och emissioner för noterade bolag. När vi nu också återstartar vår donationsbaserade crowdfunding för att stötta alla entreprenörer där ute som lider under Covid19-krisen så visar vi återigen att vi är framtidens digitala finanseringsföretag. Att vi dessutom har tagit oss till att bli den största crowdfundingplattformen i EU med över 1000 finansieringar och över 650 miljoner i rest kapital, känns givetvis extra bra", säger Johan Jörgensen.

“Som föreslagen ny styreleordförande, tackar jag för förtroendet och jag vill även tacka den tidigare styrelsen för deras arbete. Utmaningarna som tidigare styrelsen stått inför har hanterats väl och jag ser fram emot att leda styrelsearbetet samt leda detta bolag in i nästa fas tillsammans med nya styrelsen och ledningen. Jag har stort tilltro till bolaget och dess potential, och ser att det fyller ett viktigt behov i dagens marknad”, säger Per-Anders Fasth, föreslagen ny styrelseordförande.

"Johan har varit ett ovärderligt stöd hela vägen," säger Daniel Daboczy, VD och medgrundare för FundedByMe. "Utan Johan hade vi helt enkelt aldrig börjat med equity crowdfunding, förstått potentialen i att förändra finansbranschen eller insett möjligheterna för företag i att aktivera sina aktieägare. Och vi hade inte överlevt alla de utmaningar vi har ställts inför under resans gång. Han kommer att vara mycket saknad av såväl ledning som hela personalen i sin ordföranderoll men Johan och jag kommer fortsatt verka för att förändra och förbättra finansbranschen."

"Det är nu dags för nästa styrelseordförande att ta över. Per Anders Fasth är en fantastisk kandidat som jag hoppas att stämman kommer att rösta ett rungande ”ja” till. Jag är full av tillförsikt inför framtiden för FundedByMe och ser mycket fram emot att få vara med på resan framöver som ägare", säger Johan Jörgensen.

För ytterligare information vänligen kontakta:

För mer information:
Johan Jörgensen

FundedByMe Crowdfunding Sweden AB är ett noterat teknikbolag inom fintech med inriktning mot finansmarknaden. I nuvarande stund erbjuder bolaget en plattform för finansieringsstöd genom equity crowdfunding för diverse startups och tillväxtbolag runt om den globala marknaden. Bolaget består i dagsläget av FundedByMe.com och Laika Consulting (kommunikationsbyrå inom finansiell kommunikation), samt majoritetsägande i Feminvest och även samägda partnerbolag i Finland, Malaysia, Singapore, Polen, Holland och Dubai/FAE. Gruppen når tillsammans över 269,000 registrerade globala investerarmedlemmar. Bolagets aktier kan exempelvis handlas på Avanza (FBM MTF B) eller Nordnet (FBM MTF B).