Peter Ottosson blir ny ekonomichef/CFO i FundedByMe AB

Peter Ottosson, styrelseledamot i FundedByMe, tar över stafettpinnen från Emma Levén i rollen som CFO. Till stämman i maj avsäger sig Ottosson sin roll som styrelseledamot och avses ersättas. Förslag på ny styrelseledamot kommer att föreslås av nominneringskomittén i kommande kallelse.

Peter Ottosson har bakgrund från bl.a. Nasdaq som senior financial controller och från liknande roller på företag som Storytel och Bisnode. Peter har också varit Head of Accounting på försäkringsbolaget PP Pension och på Europcar och han har lång och bred erfarenhet från olika branscher på både stora och mindre företag. Peter är ekonom med examen från både Handelshögskolan i Stockholm och från Linköpings universitet.

”Det är med stor glädje och mycket energi som jag ser fram emot att ta mig an rollen som CFO på FundedByMe. Min bakgrund som egenföretagare och mitt intresse för entreprenörskap gör det dessutom extra kul att jobba på ett företag som FundedByMe. Jag tror också att mina kunskaper i ekonomi och min breda erfarenhet av olika ekonomichefsroller kommer att komma FundedByMe till stor nytta”, säger Peter Ottosson.

”Emma Levén har varit en mycket stark hand vid rodret under vårt bolags resa till börsen samt under året som noterat bolag. Emma och jag har arbetat mycket nära under tiden inför, under och efter vår notering, genom konsolideringen av Laika med FundedByMe, under arbetet med att stabilisera bolaget och under denna coronakris. Vi är superglada för Emmas kommande steg i karriären men kommer att sakna hennes driv, passion och kärlek till crowdfunding, men ser samtidigt fram emot denna nya period som vårt bolag kliver in i. Vårt mål är att bli lönsamma inom rimlig tid, en plan som kanske fördröjs något nu när coronakrisen lamslår världen”, säger Daniel Daboczy vd FundedByMe

FundedByMe presenterade nyligen siffrorna för andra halvåret 2019 där resultatet förbättrades med närmare 18 miljoner kronor i förhållande till årets första hälft (justerat för engångsposter, 14 msek bättre resultat i H2 än H1). En stor del i förbättring kan förklaras av sänkta kostnader, men synergier och fokus på rätt affärer är en annan viktig del.

För ytterligare information vänligen kontakta:

FundedByMe Crowdfunding Sweden AB är ett noterat teknikbolag inom fintech med inriktning mot finansmarknaden. I nuvarande stund erbjuder bolaget en plattform för finansieringsstöd genom equity crowdfunding för diverse startups och tillväxtbolag runt om den globala marknaden. Bolaget består i dagsläget av FundedByMe.com och Laika Consulting (kommunikationsbyrå inom finansiell kommunikation), samt majoritetsägande i Feminvest och även samägda partnerbolag i Finland, Malaysia, Singapore, Polen, Holland och Dubai/FAE. Gruppen når tillsammans över 269,000 registrerade globala investerarmedlemmar. Bolagets aktier kan exempelvis handlas på Avanza (FBM MTF B) eller Nordnet (FBM MTF B).