Delårsrapport 3–2021

Q3 2021: Nettoomsättningen uppgick till 4,1 MSEK

juli – september 2021

• Periodens nettoomsättning minskade med 28 % till 4,1 MSEK (5,7 MSEK)
  • EBITDA uppgick till -0,2 MSEK (1,9 MSEK)
  • Justerat EBITDA uppgick till -0,2 MSEK (1,9 MSEK)
  • Den justerade EBITDA-marginalen uppgick till -4 % (33 %)
  • Periodens rörelseresultat (EBIT) uppgick till -0,5 MSEK (1,6 MSEK)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -2,7 MSEK (-1,6 MSEK)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning: -0,001 SEK (-0,001 SEK)

januari – september 2021

• Periodens nettoomsättning minskade med 12 % till 14,9 MSEK (16,9 MSEK)
  • EBITDA uppgick till 1,4 MSEK (5,2 MSEK)
  • Justerat EBITDA uppgick till 1,4 MSEK (5,4 MSEK)
  • Den justerade EBITDA-marginalen uppgick till 9 % (32 %)
  • Periodens rörelseresultat (EBIT) uppgick till 0,5 MSEK (4,3 MSEK)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -8,7 MSEK (-4,9 MSEK)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning: -0,004 SEK (-0,002 SEK)

VD har ordet

För det tredje kvartalet hade Future Gaming Group intäkter om 4,1 miljoner kronor och ett EBITDA-rörelseresultat på -0,2 miljoner kronor. Detta var en försämring jämfört med föregående kvartal. Till följd av utvecklingen inledde styrelsen en strategisk översyn av koncernens verksamhet.

Ett första resultat av denna översyn är att koncernen inlett ett nytt samarbete avseende den operativa driften av koncernens verksamhet. Den nya samarbetspartnern är det danska bolaget Fable Media, som har en lång och framgångsrik historik inom prestationsbaserad affiliatemarknadsföring.

Future Gaming Group har stora förhoppningar kring samarbetet och den första halvan av det fjärde kvartalet har visat en betydande ökning av antalet nya deponerande kunder för vår sportfokuserade verksamhet Phase One. Det nya samarbetet innebär dessutom en markant kostnadsbesparing jämfört med det tidigare samarbetet koncernen hade avseende operativ drift.

Vår andra verksamhet, Viistek, fokuserar på kasinomarknadsföring och har haft en sämre utveckling. Nya regleringar på vissa nyckelmarknader gör det svårare att hitta bra trafikkällor. Med hjälp av vår nya samarbetspartner Fable Media tror vi dock att vi kommer kunna utveckla strategin och stärka verksamheten, även om förändringarna här bedöms ta något längre tid att genomföra.

Vi är medvetna om att många aktieägare väntar på en lösning kring vårt obligationslån, där koncernen fortsatt bryter mot obligationsvillkoren. Arbetet kring detta fortskrider och vi bedömer att vi i närtid kommer kunna presentera ett förslag till uppgörelse med våra långivare.

Alexander Pettersson

VD, Future Gaming Group

Denna information lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2021-11-18 08:38 CET.

Future Gaming Group International AB är ett på Spotlight Stock Market noterat bolag som investerar i och utvecklar tjänster inom lead generation, även kallat affiliatemarknadsföring eller prestationsbaserad marknadsföring. FGG-koncernen äger och driver via dotterbolag lead generation-verksamheterna Phase One Performance och Viistek Media.