Blood Systems Inc. implementerar Gambros Trima-system

Blood Systems Inc. implementerar Gambros Trima-system Gambros dotterbolag Gambro BCT installerar nu Trima-systemet för automatiserad blodinsamling vid Blood Systems Inc.s (BSI) blodcentraler runtom i USA. BSI är den näst största blodcentralkedjan i USA och samarbetar med mer än 500 sjukhus i 18 delstater. Mer än 15 miljoner människor är beroende av BSIs produkter och tjänster. "Vi är glada över att installera den här nya teknologin vid våra blodcentraler 'Blood Centers of the Pacific' och 'United Blood Services' runt om i USA," säger J. Daniel Connor, President, Blood Systems Inc. "Trima-systemet ger oss flexibiliteten att samla in olika blodkomponenter vid en och samma donation och detta gör det möjligt för oss att se till att rätt typ av blodkomponenter finns tillgängliga för patienterna när de behöver det." "Vi är mycket nöjda med att samarbeta med ett av de äldsta och mest respekterade företagen inom blodinsamling i USA," säger David Perez, President, Gambro BCT. "Samarbetet mellan BSI och Gambro BCT gör det möjligt att möta efterfrågan på blodkomponenter i många städer i USA. Eftersom Trima-systemet kan samla in flera typer av komponenter i olika kombinationer är det värdefullt för blodcentraler i deras strävan att ständigt öka tillgången på blod till transfusioner." Trima-systemet finns idag installerat vid 350 blodcentraler i 37 länder. Det är det enda system som kan samla in alla tre leukoreducerade blodkomponenter (röda blodkroppar, blodplättar, plasma*) från en och samma donator vid ett och samma tillfälle. Trima-implementeringen vid BSIs centraler påbörjades i september 2001. * Leukoreducerad plasma är inte en licensierad produkt i USA. För ytterligare information kontakta: Karin Avasalu, Vice President, Corporate Communications, tel. 08-613 65 00, 070-513 65 99 Pia Irell, Investor Relations Director, Corporate Finance, tel. 08-613 65 91, 070-513 65 91 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/20/20011120BIT00380/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/20/20011120BIT00380/bit0001.pdf