Gambro tecknar lån med Europeiska Investeringsbanken på 150 miljoner Euro

Gambro tecknar lån med Europeiska Investeringsbanken på 150 miljoner Euro Gambro tecknar ett tioårigt lån med Europeiska Investeringsbanken på 150 miljoner Euro. Lånet avser investeringar i forskning och utveckling vid de nya produktionsanläggningarna i Lund och Hechingen, Tyskland, och byggnationen av de två nya anläggningar för tillverkning av syntetiska dialysatorer som pågår i Hechingen och Meyzieu, Frankrike. Investeringarna sker under en fyraårsperiod, år 2001-2004. Vid anläggningen i Lund tillverkas torra dialyskoncentrat. Anläggningarna i Hechingen och Meyzieu tillverkar syntetiska dialysatorer för hemodialysbehandling. Både torra koncentrat och syntetiska dialysatorer är strategiskt viktiga produkter i Gambros produktportfölj. Båda segmenten växer snabbt och Gambro har därför valt att kraftigt utöka existerande produktionskapacitet. Sammanlagt utökas existerande kapacitet med 14,5 miljoner syntetiska dialysatorer per år och kapaciteten för torra koncentrat fördubblas. För ytterligare information kontakta: Karin Avasalu, Vice President, Corporate Communications, tel. 08-613 65 99, 070-513 65 99 Pia Irell, Investor Relations Director, Corporate Finance, tel. 08-613 65 91, 070-513 65 91 Gambro är ett globalt företag inom medicinsk teknik och healthcare med ledande positioner inom njursjukvård - produkter och vård - samt blodkomponentteknologi. Gambro Healthcare är en av världens ledande vårdgivare inom dialysbehandling för njursjuka med ca 52.000 patienter i mer än 670 kliniker över hela världen. Gambro Renal Products innefattar främst dialysmaskiner och -filter, blodslangar och dialyskoncentrat. Gambro BCT är marknadsledande inom separation och hantering av blodkomponenter. Koncernens omsättning 2001 var 27 miljarder SEK med 20.500 anställda i ett 40-tal länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/06/20020606BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/06/20020606BIT00210/wkr0002.pdf