Genesis-IT inleder samarbete med BlueFront

Report this content

Genesis-IT inleder samarbete med BlueFront - Genom StoreSupport via ASP erbjuder företagen tillsammans en driftssäker och underhållsfri helhetslösning för företag inom service- och reparationsbranschen. Genesis-IT är en av få svenska ASP-leverantörer (Application Service Provider) som erbjuder sina kunder ett helhetskoncept där hela kundföretagets IT-miljö driftssätts i Genesis-ITs serverpark i Luleå. Modellen har visat sig vara särskilt effektiv och kostnadsbesparande för butikskedjor och franchisingföretag som ofta har många små enheter spridda över hela landet och stort behov av informationsutbyte med dessa. Bland Genesis-ITs kunder märks bland annat Electrolux Home, ELON- butikerna, ByggMAX med flera fackhandelskedjor. Genesis-IT strävar efter att till varje marknadssegment kunna erbjuda den ledande programvaran, driftssatt och levererad via ASP, och på så sätt tillhandahålla en enkel, störningsfri och kostnadseffektiv datadrift till sina kunder. Som ytterligare ett led i denna strävan har Genesis-IT träffat ett samarbetsavtal med BlueFront AB som erbjuder effektiva helhetslösningar för butiker och serviceverkstäder. Bolagets huvudprodukt, BlueFront StoreSupport, är den marknadsledande programvaran inom radio- och TV-handeln och rekommenderas bland annat som standard hos ElektronikFörbundet, Expert, Euronics, Audio Video och Ljud@Bild. Systemet används dessutom av åtskilliga fristående kedjor, butiker och verkstäder inom fackhandeln. Samarbetet bolagen emellan innebär att BlueFront StoreSupport driftssätts hos Genesis-IT och att de båda företagen marknadsför den gemensamma lösningen. Kunden erbjuds ett koncept där en butik eller verkstad kan ta ett nytt servicesystem i drift med en uppstartstid som i praktiken inte behöver bli längre än 5 minuter. - Många av våra kundföretag vill gärna slippa arbetet med att hålla igång ett eget PC-nätverk, säger Andreas Erikson, VD för BlueFront AB. Samtidigt vill man ha ett förstklassigt datasystem som förenklar och säkrar en bra service. Därför är det en ideal lösning att använda BlueFront StoreSupport i drift hos Genesis-IT och ha tunna klienter istället för ett PC-nät. - Vi ser detta som ett mycket attraktivt erbjudande och bedömer att omkring 500 butiker och serviceverkstäder kommer att använda StoreSupport via ASP om ett år, tillägger Andreas Erikson. - Eftersom BlueFront har en stark ställning inom radio- och TV-handeln och vi är likaledes starka inom el- och vitvaruhandeln, ser vi stora möjligheter att vidga bägge företagens kundbas, säger Sven Wallgren, försäljningschef hos Genesis-IT. BlueFronts programvaror blir ytterligare ett viktigt tillskott till vår arsenal av spjutspetsapplikationer. Samarbetet kommer med säkerhet att ytterligare stärka vår position som ledande leverantör av IT-lösningar för kedjor, butiker och verkstäder som vill tjäna pengar på sin verksamhet istället för att administrera egna datanätverk, konstaterar Sven Wallgren. För ytterligare information kontakta: Sven Wallgren, försäljningschef Genesis-IT AB, tel 0920-27 27 00, sven.wallgren@genesis-it.se Andreas Erikson, VD BlueFront AB, tel 08-594 701 00, andreas.erikson@bluefront.se Fakta om Genesis-IT Genesis-IT AB är en av Sveriges ledande ASP-leverantörer. Företagets affärsidé är att erbjuda en underhållsfri, flexibel och kostnadseffektiv IT-miljö för små och medelstora företag. En miljö som samtidigt ger användaren full mobilitet och innehåller såväl Genesis-ITs egna applikationer som standardprogramvaror. Genesis-IT grundades 1998 och har sitt huvudkontor i Luleå. Största ägare är VD Tommy Flink och försäljningschef Sven Wallgren. Genesis-ITs aktie handlas sedan april 2000 inofficiellt på H&Q Tech Market. Mer information om Genesis-IT finns på www.genesis-it.se. Fakta om BlueFront BlueFront AB är ett utvecklingsföretag inom mjukvarubranschen som arbetar med systemering, systemutveckling och programmering av mjukvara, främst för serviceverksamhet. Bolaget tillhandahåller helhetslösningar för såväl små som stora företag och koncerner. Bolaget grundades år 2000 av initiativtagaren Andreas Erikson tillsammans med andra delägare som då var studenter vid Stockholms Universitet och KTH och som handplockades för sina specialiteter inom systemutveckling. Bolaget har idag 12 anställda men sysselsätter dessutom ett flertal konsulter. Bolagets huvudprodukt, BlueFront StoreSupport, har vunnit kundernas och marknadens förtroende och används inom 6 av de 7 svenska fackhandelskedjorna inom radio, TV och elektronik. Systemet används dessutom av åtskilliga fristående kedjor, butiker och verkstäder inom fackhandeln. Mer information om Bluefront finns på www.bluefront.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/20/20021120BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/20/20021120BIT00010/wkr0002.pdf