InterPares Managementkonsulter förenklar sin IT-drift med en ASP-lösning från Genesis-IT - Ständig tillgång till kritiska data i ett underhållsfritt system låter InterPares konsulter fokusera på sina kunduppdrag. I takt med att arbetslivet förändras och rörligheten ökar ställs nya och högre krav på att IT-systemen gör det möjligt att nå data och applikationer från andra platser än det egna kontoret. Inte minst gäller detta för konsulter som tillbringar mycket tid hos kunden eller på resor. Att driftsätta sina programvaror och lagra sina data hos en professionell leverantör av dessa tjänster - en Application Service Provider (ASP) - blir därför ett allt mer populärt sätt att lösa problemen kring IT-krav från mobila medarbetare. Genesis-IT är en av få svenska ASP-leverantörer som erbjuder sina kunder ett helhetskoncept där hela kundföretagets IT-miljö driftsätts i Genesis- ITs serverpark i Luleå. Konsultföretaget InterPares har träffat ett avtal som innebär att InterPares utnyttjar Genesis-ITs ASP-tjänst för drift av programvaror, lagring av kritiska data, säkerhet och underhåll. Företagets konsulter får därmed access till sin normala IT-miljö från vilken Internet- ansluten dator som helst. - Den viktigaste anledningen till att vi väljer ASP från Genesis-IT är att vi vill se till att alla kontor och alla konsulter på ett enkelt sätt ska kunna dela data och arbetsmiljö utan att behöva göra särskilda åtgärder på varje PC eller göra krångliga speciallösningar, säger Hans Enocson på InterPares. Vi kommer att förbättra vår säkerhet ( back-up etc.) samtidigt som vi räknar med att sänka våra IT-kostnader, inräknat den konsulthjälp vi tidigare har behövt när det har uppstått problem. Tidigare, med egen server, PC-LAN och uppringda förbindelser utifrån, har vi använt för mycket av vår egen tid för att lösa IT-problem. Med en ASP-lösning från Genesis-IT flyttas allt ansvar för drift, underhåll, säkerhet och uppgradering av såväl hård- som mjukvara från kunden till Genesis-ITs serverpark. Samtliga säkerhetslösningar är av högsta standard och tiden för driftstopp kan mätas i tiondels promille. - Vi ser att det ökade behovet av effektivt arbete på andra platser än det egna kontoret leder till ett allt större intresse för ASP-lösningar, säger Sven Wallgren, Försäljningschef på Genesis-IT AB. Och som ledande ASP-leverantör i Sverige kan vi erbjuda kostnadseffektiva lösningar för organisationer med utspridd verksamhet och mobila medarbetare. - Som konsulter i management, chefsrekrytering och corporate finance är det viktigt för oss att kunna fokusera på det vi är bra på. Vi är övertygade om att med en ASP-lösning kan vi minska "IT-strul", driftstopp och den tid det går åt för oss själva att sköta underhåll, säkerhet och back-up. Vi är konsulter och ska hålla på med det, inte sköta IT-system, avslutar Hans Enocson. För ytterligare information kontakta: Sven Wallgren, Försäljningschef Genesis-IT AB, tel 0920-27 27 11, sven.wallgren@genesis-it.se Hans Enocson, InterPares, hans.enocson@ipk.se Fakta om Genesis-IT Genesis-IT AB är en av Sveriges ledande ASP-leverantörer. Företagets affärsidé är att erbjuda en underhållsfri, flexibel och kostnadseffektiv IT-miljö för små och medelstora företag, en miljö som samtidigt ger användaren full mobilitet och innehåller såväl Genesis-ITs egna applikationer som standardprogramvaror. Genesis-IT grundades 1998 och har sitt huvudkontor i Luleå. Största ägare är VD Tommy Flink och Försäljningschef Sven Wallgren. Genesis-ITs aktie handlas sedan april 2000 inofficiellt på H&Q Tech Market. Mer information om Genesis-IT finns på www.genesis-it.se. Fakta om InterPares InterPares grundades 1991 av ett antal väletablerade managementkonsulter med en gemensam syn på hur kvalificerad rådgivning till näringsliv och förvaltning bäst bedrivs. Företagets konsulter arbetar med managementfrågor, chefsrekrytering och corporate finance. InterPares ägs av i företaget verksamma konsulter, har 25 medarbetare och verksamhet i Stockholm och Malmö samt öppnar nu även i Göteborg. Mer information om InterPares finns på www.ipk.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/13/20030213BIT00530/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/13/20030213BIT00530/wkr0002.pdf

Om oss

Bolagets verksamhet är att erbjuda kostnadseffektiv IT i form av affärs- & verksamhetssystem, molntjänster samt IT-driftslösningar för små och medelstora företag. Detta innefattar egenutvecklade applikationer, egenägda driftslösningar, standardprogramvaror, IT-konsulttjänster, hårdvara, support samt att idka därmed förenlig verksamhet.