Getinge på topptiolista över Sveriges mest meningsfulla företag

Medtechbolaget Getinge slog sig in på en tiondeplacering i årets upplaga av Lynxeye Purpose Index™, en studie som mäter allmänhetens relation till världens mest inflytelserika företag.

Managementkonsulten Lynxeye har sedan 2015 mätt allmänhetens relation till världens mest inflytelserika företag. I Sverige mäts relationen till 150 företag, varav de 50 största rankas i en topplista.

Den nysläppta studien visar att de genomgående tema som bidrar till ökad relevans för svenska företag 2022 är hållbarhet, förtroende och tydliga framtidsbilder av hur man vill bidra till svenskarnas vardagsliv och samhället i stort. Medtechbolaget Getinge slog sig i år in på listan som det tionde mest meningsfulla företaget.

– Getinge har en grundmurad uppfattning om sig att vara ett trovärdigt och ansvarstagande företag bland svenskar som känner till företagets verksamhet. Många svenska B2B-bolag har tagit stora steg framåt uppfattningsmässigt bland svenskarna, eftersom man har varit duktiga på att visa att man menar allvar med att bidra till att lösa viktiga samhällsutmaningar. Getinges koppling till att bidra till en bättre hälsa linjerar väldigt väl med människors ökade hälsofokus och gör företaget särskilt relevant just nu, säger Johan Ekelin, Medgrundare och Partner på Lynxeye.

Getinge jobbar för att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård och samarbetar med kunder och partners för att bemöta de många utmaningar som hälso- och sjukvården står inför.

– Människor blir allt äldre och befolkningen ökar, så gör även andelen multisjuka. Det behövs mer vård för mindre resurser. Vi står också inför stora klimatutmaningar där vi på alla sätt behöver vara med och bidra till ett mer hållbart samhälle, säger Magnus Lundbäck, Executive Vice President Human Resources & Sustainability på Getinge. – Att kvala in på topp tio i Lynxeyes studie tar vi som ett kvitto på att vi varit handlingskraftiga och att våra ambitioner för framtiden känns tydliga och relevanta.

Läs mer om Lynxeye Purpose Index™ >>