EIAB köper Glasis i reversed take-over

Report this content

EIAB köper Glasis i reversed take-over Förhandlingarna om en rekonstruktion av Glasis Holding AB (publ) har lett till ett preliminärt avtal. Avtalet innebär att Glasis Holding förvärvar El & Industrimontage Svenska AB (EIAB) med säte i Umeå. EIAB är ett av Västerbottens största familjeföretag och ägs via bolag av VD Rolf Tannergård till 80 %. Övriga 20 % ägs av ledande personer i EIAB. EIAB bildades 1994 och är ett av Norrlands ledande elinstallationsföretag med verksamhet från Kiruna i norr till Stockholm i söder. I Norrbotten och Västerbotten sysselsätts mer än 60 % av koncernens drygt 400 anställda. Omsättningen under innevarande år beräknas bli 370 mkr. Rolf Tannergårds bolag El & Industrimontage Tannergård AB har förvärvat aktiemajoriteten i Glasis Holding. Säljare är familjen Bengt Andersson, grundare av Glasis, och riskkapitalbolaget Metallica, som sålt hela sina innehav, samt riskkapitalbolaget Emano, som sålt delar av sitt innehav. Tannergårds bolag har dessutom köpt ett av Glasis Holding utställt konvertibelt skuldebrev. Styrelsen i Glasis Holding har beslutat att utnyttja stämmans bemyndigande om att utge nya aktier i Glasis Holding till Tannergårds bolag genom kvittning av det konvertibla lånet inklusive upplupen ränta. Totalt kommer nära 15 miljoner aktier att utges. Efter emissionen kommer Glasis Holding att ha 20 miljoner aktier. Av dessa aktier ägs 89 % av Rolf Tannergårds bolag. Glasis Holding är därmed systerbolag till EIAB. Styrelsen har som ett led i rekonstruktionen avyttrat den kvarvarande rörelsen i Glasis Holding, främst ett antal patent, till konkursförvaltaren i det tidigare dotterbolaget Glasis AB. Samtidigt har Glasis Holding friskrivits från alla borgensåtaganden för dotterbolagets skulder. Styrelsen i Glasis Holding har vidare beslutat att lägga ett bud på samtliga aktier i EIAB. Budet är på drygt 30 mkr. Köpeskillingen erläggs genom utgivande av drygt 150.000.000 aktier i Glasis Holding. Affären förutsätter att budet accepteras av ägare till minst 90,1 % av utelöpande aktier i EIAB. EIAB kommer därmed att bli ett helägt rörelsedrivande dotterbolag till Glasis Holding, som föreslås byta firma till EIAB Holding. EIAB Holding kommer även fortsättningsvis att vara noterat på Aktietorget. Styrelsen i Glasis Holding kommer att kalla till bolagsstämma att hållas under februari. Då kommer också att föreslås en ökning av bolagets kapitalbas genom en kombinerad emission av konvertibla förlagslån och aktier på högst 20 mkr. Glasis aktieägare kommer att ha företräde att delta i emissionen. Norrlandfonden och Emano kommer att delta i emissionen. "Genom rekonstruktionen av Glasis kommer både kreditgivare och aktieägare slippa se sina pengar gå förlorade i en konkurs. Samtidigt erbjuds aktieägarna att få delta i utvecklingen av ett mycket snabbväxande, noterat Norrlandsföretag", säger Glasis Holdings t.f. VD Robert Rehbinder. " "Den praktiska samordningen kommer att ske under våren, då även nyemissionen skall genomföras. Jag har ombetts att sitta kvar som VD tills denna process är avklarad och kommer att efterträdas av Rolf Tannergård." Ny ordförande i Glasis/EIAB Holding föreslås bli förre Bolidenchefen John Dahlfors, f.n. ordförande i EIABs styrelse. I styrelsen föreslås även bl.a. förre chefen Skellefteå Kraft Torsten Lundström ingå, f.n. i styrelseledamot för EIAB. "Under senare år har EIAB haft en mycket snabb tillväxt med god orderingång för Norrlandsverksamheten. Utbyggnaden av de nya generationen mobiltelefoni, som nyligen beslutades av Post- och Telestyrelsen kan ge ytterligare fart på marknaden i Norrland. Vi har också nyligen etablerat oss i Stockholm och i ett konsortium med Bravida tagit en order på elinstallationerna på Södra Länken, totalt 500 mkr under 4 år", säger Rolf Tannergård. "Vår tillväxt ställer ökade krav på rörelsekapital. Genom det omvända förvärvet av Glasis blir EIAB publikt och får därmed lättare tillgång till kapitalmarknaden. Det uttalade stödet från Norrlandsfonden och Emano i Umeå gör att vi kan genomföra våra expansionsplaner med full kraft," avslutar Rolf Tannergård. GLASIS HOLDING AB (PUBL) Robert Rehbinder t.f. verkställande direktör För mer upplysningar: Robert Rehbinder, t.f. VD Glasis Holding, 0708-249840 Tomas Lindström, ordf Glasis Holding, VD Emano, 0706-283140 Rolf Tannergård, VD EIAB, 0706-654515 John Dahlfors, ordf EIAB, 0708-898577 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/28/20001228BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/28/20001228BIT00350/bit0002.pdf