Glocalnet slopar samtalskostnaderna för privattelefoni

Glocalnet slopar samtalskostnaderna för privattelefoni - Nu ringer alla våra kunder utan samtalskostad till varandra. Det säger Stefan Krook som är VD för teleoperatören Glocalnet. Från och med den 1 oktober ringer alla förvalskunder hos Glocalnet varandra helt utan samtalskostnad. "Ring så ofta du vill, och prata hur länge du vill med andra Glocalnetkunder för bara 19 kronor i månaden!" lyder erbjudandet. Glocalnet är därmed först på marknaden med att slopa samtalskostnaderna vid fast telefoni för privatkunder. Den 25 september börjar en riksomfattande kampanj för att lansera det nya sättet att ringa. Alla förvalskunder hos Glocalnet ringer varandra utan att betala för samtalslängd, frekvens eller avstånd. Istället betalar kunden enbart en fast avgift på 19 kronor i månaden. Glocalnets erbjudande är av ett helt nytt slag och bryter en snart 150 årig tradition att ta betalt för telefoni utifrån samtalslängd och avstånd. Under det senaste året har Glocalnets kundbas ökat kraftigt och idag har företaget cirka 100 000 hushåll som kunder. Vi vet att privatpersoner ringer många och långa samtal till några få utvalda vänner och familjemedlemmar. Om man som privatperson lyckas få till exempel sin partner, bästa kompisen och föräldrarna att bli Glocalnetkunder, så reducerar man stora delar av sina telefonikostnader, säger Stefan Krook. Det finns inte längre någon anledning att ta betalt för samtalens längd. Ny teknologi gör samtalskostnaderna marginella. Utvecklingen från rörliga avgifter till fasta avgifter speglar bättre var de verkliga kostnaderna ligger, säger Stefan Krook. En Glocalnetkund betalar samtalskostnader om hon ringer till utlandet, till mobiltelefon, till företag eller till de som valt att ha förval hos annan operatör än Glocalnet. Dessa priser är också mycket låga (för mer prisinformation se Bakgrundsinformation). Den nya prissättningsmodellen kommer att införas på samtliga nuvarande förvalskunder hos Glocalnet. Befintliga kunder kommer att erbjudas denna tjänst avgiftsfritt under tre månader. Detta innebär initialt en försämrad bruttomarginal, men i takt med att kundtillströmningen ökar förväntas den nya prismodellen bidra positivt till resultatet. För mer information/bildmaterial kontakta Jill Hellberg, 08-56 6341 08 eller se www.glocalnet.se Kontaktperson: VD Stefan Krook, telefon 08-56 6341 00, e-post: stefan.krook@glocalnet.com Glocalnet utvecklar och producerar kommunikationstjänster som säljs direkt till slutkund eller tillsammans med marknadspartners. Glocalnet avser att under året bli Sveriges tredje största aktör inom fast privattelefoni. Bolagets vision är att bli en ledande operatör av Internetbaserade tjänster i norra Europa. Bolaget har strategiska samarbeten med bolag som Cisco Systems och Portal Software. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Glocalnetaktien är noterad på O-listan vid OM Stockholmsbörsen. Faktaruta: Glocalnet är på god väg att bli Sveriges tredje största teleoperatör på privatmarknaden efter Telia och Tele2. Glocalnet använder sig av den senaste datatekniken, IP-teknologi, för att producera telefonitjänster till en lägre kostnad än tidigare. En Glocalnetkund behåller sitt abonnemang hos Telia eftersom denna del ännu inte är avreglerad. Glocalnet har specificerade telefonräkningar, inga bidningstider, och en kundservice som har öppet 24 timmar om dygnet, 365 dagar per år. Glocalnet har nyligen lanserat sin nya webbplattform, där kunder enkelt kan ha kontakt med kundservice, uppdatera kundinformation samt hitta mer information om företagets erbjudanden. Se gärna www.glocalnet.se Bildmaterial Bild finns på vd Stefan Krook när han eldar telefonräkningar. Porträttbilder på Stefan Krook finns även att tillgå. Bildtext: All kommunikation borde vara gratis! Säger Stefan Krook, VD för teleoperatören Glocalnet. Foto: Kristian Pohl ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/25/20000925BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/25/20000925BIT00240/bit0002.pdf